Som bigarrå vill jag rekommendera
Burlat på Gisela5 stammen (om du inte bor alltför långt norrut). Burlat är en tidig bigarrå sort, som man kan få frukt på redan till midsommar vid gott väder. Stora, söta, saftiga mörkröda bär.
Gisela 5 gör att det blir ett sk "pysslingsträd", max 3 meter högt med god bördighet. Också lätt att skydda mot fåglar och tar inte mer än 10-15 m2 av trädgården.
Sorten är inte så vanlig i plantskolorna, jag fick åka från Stockholm till Uppsala (Rosendals) för att köpa trädet för 2 år sedan, men det har jag aldrig ångrat.
----
Vad gäller övriga fruktsorter så är det svårarare att komma med konkreta tips, jag har ett ungt plommon Jubileum, jättegoda frukter. Jag har dock läst diskussioner att det kan vara svårt att få frukt, troligen är inte Jubileum så självfertil som det påstås. Jag har haft trädet bara 2 år och har flera stora plommonträd i grannskapet så det verkar ha gått bra med pollinering. Fick 3 plommon under andra året.
---
Äpplen - Amorosa, röd Aroma, är jättegott. Jag gjorde ett blindtest med familjen, de fick smaka på Signe Tillish, Gravensteiner och Aroma och alla valde Aroma som den i särklass godaste sorten.
Läste också på SLU's hemsida att det finns två nya äppelsorter (Fredrik och Frida) på ingång som skulle vara som Aroma, men ännu mera skorvresistenta.
http://www-balsgard.vv.slu.se/Appleforadli...anbalsgard.html[Finns det något här på Forum som vet något med om Fredrik & Frida ??]