Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Buhuuuu! Min trädgård är i misär., Allt är fel!
          Kat
          Inlägg 26-07-2008, 21:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Det är inget roligt att ha trädgård för mig i år. Allting är fel konstant, känns det som. crying.gif
          Förutom att min gammelpion har pionrost i år igen och jag har haft värsta lusangreppen genom hela juni, så mår både Guldhumlen, Rabarbern (hur kan man misslyckas med Rabarber?!?) och klätterrosorna illa. I förrgår plockade jag bort ett 3 dm högt skott från en av rosorna som bara tvärdött, strax innan det skulle till att blomma. Någon skada nere på stammen hittade jag inte.

Vad gör jag för fel!?! -cry-.gif

Vad kan jag göra?!?

Hjälp!! sos.gif

humle2.jpg

humle1.jpg

guldhumle.jpg Guldhumlen är ledsen. Varför?

ros1.jpg

rabarber1.jpg

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          blomkronan
          Inlägg 22-08-2008, 10:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Har Gogglat ang tvestjärtarna, och hittade det här...
          Hittade inget medel mot dom men alla säger i stort sätt samma sak fånga dom!!! (men dom är tusental-stycken) Man får se det Positiva =dom äter upp bladlössen, fick jag reda på och då förstår jag varför jag inte har några bladlös i min trädgård! jag har bara en massa tvestjätar ranting.gif

Hitta en gamal tråd från 2006 Inga Från Närke skrev:
          Du kan göra fällor av hoprullad fuktad wellpapp som du sticker ner i buskage nära huset. Gör detta på kvällen. Dagen efter kan en enda rulle innehålla hundratals tvestjärtar. Djuren dödas med hett vatten eller genom att du bränner upp de insamlade rullarna.

I brist på wellpapp kan du använda en hoprullad fuktad tidning eller en gammal disktrasa. Man kan även fylla blomkrukor med träull eller liknande och ställa dem upp och ner. Tvestjärtarna kryper gärna in i fällorna som kan vittjas varje morgon.

Anticimex hemsida säger:
          TIPS
          Fukta en bit wellpapp lätt, och rulla ihop den. Placera sedan rullen på den plats där tvestjärtarna finns. Nästa morgon kan rullen förpassas till ex vis komposten, där tvestjärtarna gör nytta. Sätt gärna rullen kring brevlådans stolpe på kvällen, då befrias tidningen från besökare.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 00:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon