Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flytta rosor, ca 30 st rosor måste flyttas
          Miko
          Inlägg 22-08-2008, 20:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 16 710

Hej. Om man ska bygga rum åt barnen i källarplanet i huset krävs det en hel del fix. Vi har just installerat en radonsug som ska se till att luften inte är radioaktiv åtminstone. Jo så är det ju det här med fukt och hur den vandrar omkring här och där och när det kommer till kritan borde vi nog dränera och isolera den sidan av huset. Problemet (ett av problemen i en lång kedja av grejer som måste fixas när man börjar rota i ena änden) är att utanför den väggen går en vackert stenlagd gång med gamla rosor på båda sidorna. En del från 40-talet t o m. Alla dräneringsfirmor vi talat med säger att vi måste flytta rosorna om vi vill ha dem kvar. Vi älskar ju våra rosor och nu undrar jag ju förstås om det över huvud taget är möjligt att flytta dessa 20 eller 30 st rosor av olika slag till en annan plats i trädgården utan att de dör. Hur ska man gå till väga? Hur mycket jord runt rötterna måste man gräva upp? När på året kan man göra det? Vad ska man tänka på?
          Ytterst tacksam för hjälp.

Miko

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 22-08-2008, 23:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har flyttat gamla etablerade rosenbuskar i samband med dränering och de har klarat sig bra. Det tog ett par år innan dom blev stora igen, men det är ju normalt...

MEN, jag tror inte ni klarar att gräva upp dom med spaden. Räkna med att dom har rejäla rötter som går väldigt långt ner i marken, så med tanke på hur många rosor det rör sig om så föreslår jag att ni låter grävaren ta upp dom med skopan när dräneringen ska göras. Om det är stora spretiga buskar så klipp ner dom så att dom blir hanterliga. Sedan när ni fått upp dom ur marken klipp rent skadade rötter och sedan plantering på den nya platsen. Plantera dom djupt, i alla fall om det är ympade rosor. För övrigt håller jag med ovanstående.

Om rosorna ska tillbaks till samma placering efter att dräneringen gjorts kan man jordslå dom under tiden. Sedan måste det till ny frisk jord som det inte har vuxit rosor i tidigare.

Redigerat av Sommartorparn: 22-08-2008, 23:18

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 10:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon