CITAT (Nina75 @ 23-08-2008, 15:49)

Vad bra att jag hittade den här tråden för min planta har fullt med gula blad i toppen, de har gröna nerver och det ser helt sjukt ut!
Vattnar för det mesta med kalkfritt vatten men inte alltid, duschar av den ibland med duschspruta som har avkalkat vatten.
Men det är nog dags att plantera om den för den står ff i samma kruka som jag köpte den i för ett halvår sen.
För de flesta är det nog oundvikligt att inte blommorna ovanför element eftersom elementen oftast sitter under fönstrena.
jo har man elementet på hela vintern ,dag som natt och dessutom kanske inte sköter dom man ska heller om vintern ,, ja då kommer era växter må fruktansvärt och må dåligt ( får bruna blad eller kanter och få ohyra eller gulablad ) . är det också en växt som vill ha det svalt så ligger man minus . att ha växter ovanför ett element är inga problem ,, problemet kommer till vintern när man har elementet på .
då för att växterna ska klara detta så bra som möjligt ska man ge dom extra ljuse och hålla dom fuktiga runt bladen och i krukan .
din behöver nog planteras om plus ge den näring som innehåller järn .
CITAT (hjärtegull @ 23-08-2008, 16:06)

Okej, nu kanske jag kapar tråden lite, men jag måste bara få kommentera detta.
Hur ofta har man sina plantor ståendes i bara plastkrukan i fönstret? Det spelar väl för sjuttsingen ingen roll hur plastkrukan ser ut, du stoppar väl den ändå i en ytterkruka när du kommer hem med den?
För övrigt håller jag med föregående talare, Nina75, jag har då rakt ingen annan plats att ställa mina växter på än på fönsterbrädan, ovanför elementen.
jag har aldrig använt eller ägt en ytterkruka i hela mitt liv !!

tycker det är fult och förstår inte alls vad man ska ha den till .
mina växter står i plastkrukor eller i lerkrukor . utan större problem . då spelar det roll hur plastkrukan ser ut .