Det är klart att det blir ju väldigt varm och torr luft just ovanför elementen medan fönstrena är iskalla men det är ju inte så mycket man kan göra åt det egentligen. Vår hyresvärd drar iaf ner på värmen om nätterna vintertid och det tycker jag är kanon

för man måste inte så varmt om natten.
Jag kan erkänna att jag inte är så värst duktig på att vattna mina blommor alla gånger, men min kaffeplanta står i köket tillsammans med ett bonsaiträd och en hel drös med orchidéer som blommar konstant så nåt rätt borde jag göra?
Iofs kan jag flytta kaffeplantan till sovrummet i vinter där vi sover med öppen balkongdörr året om. Ja mindre på vintern då men ändå öppen. Jag är bara så rädd att den fryser då den står där inne, dessutom så är där direkt solljus då sovrummet ligger i söderläge och vi har balkong utan tak. Så det hela är inte helt problemfritt med placeringen.
I övrigt har vi en rätt kall lägenhet på vintrarna då vi ofta sitter under filtar med yllesockor och tofflor och flera lager med kläder. Källare för oss är omöjligt då det är varmare i den än i lägenheten om vintrarna

Upp-och-ner-vända-världen

Jag har precis som
hjärtegull ingen annan plats för växterna än i fönstret, dels pga platsbrist dels pga att jag har fyra växttokiga pippisar som tuggar i sig allt som är grönt. I fönstret har de ingen plats att sitta och mumsa, så växterna är trygga i fönstret och därmed är fåglarna trygga också

I veckan ska jag nu plantera om en del blommor, maken har fått instruktioner om kaffeplantan

Så det ska nog gå och fixa. Tack för alla ytterligare åsikter och tips.