A Shropshire Lad, blommar väl inte ihjäl sig här och blommorna blir stora, men det går säkert bättre i din zon, nickar lite men det gör väl många Austinrosor. Blir ca 2 m här om det är en snäll vinter.
Skriver LÅG att Maxima blir 2.5 x 2.5/4 m då kan man lita på det, dessutom en zon 7 ros, i Norrland blir den säkert mindre, dessutom klarar Alba rosor magra, skuggiga lägen. Har lite svårt för Alba rosor, men jag har ändå beställt 2 mindre i höst, hade i många år Königin von Dänemark och den fick sååå mycket rosrost varje sommar oavsett väder, så den fick slängas efter fem år, Alba rosorna är ömtåliga för rost. Så blommar dom över för snabbt och den blågröna matta färgen på bladen gillar jag sådär. Jag har Celestial, Mme Plantier, en nyplanterad Maxima för knepigt läge, Maidens Blush, mer än väl för en normalstor trädgård.
Jo det finns en Aloha som är från 1949, den har jag i trädgården och blir här ca 1.20 hög. Kan bli en klätterros i södra Sverige zon 1 - 2.
Den jag visar på bilden är " Kordes Rose Aloha " från 2004. På bilden i nya LÅG ser den ut i färgerna som min gör, aprikosgul och orangeröd.
The, lycka till med alla rosorna och fota nästa sommar så vi får se hur allt blev. Sååå många härliga sorter.