Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Latinskt uttal, finns någon fonetisk guide?
          Järfälla
          Inlägg 21-08-2008, 19:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Någon som vet om det finns en webbsida eller bok om hur man uttalar växtnamnen på latin?

Jag vet bara att "ch" uttalas [k]...

Speciellt undrar jag över ord som slutar/börjar med flera vokaler, ibland tre på raken (aea, iae, eu, som Actaea, Euphorbia, Hydrangea) blir de "ä" eller?

Betoningen skulle även vara intressant.

Som Echinacea purpurea, som jag betonar det. Tror istället man egentligen ska säga Echinacea purpurea, eller?

Heuchera vet jag uttalas "Heckera", med betoning på första e (eller?)

arborescens - uttalas sc som s eller sk?

Hippophae?

Jag vet att det finns olika skolor för latin... Men troligen använder "trädgårdsfolk" en viss skola?

Säkert något proffs på detta forum!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Järfälla
          Inlägg 24-08-2008, 21:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Tack för pdf också.

Det skulle kännas skönare om alla uttalade samma, åtminstone i Sverige. Det är en helt onödigt osäkerheten som blir av att "ingen vet" - kan inte någon bestämma?! Även yrkesfolk är osäkra - betonar och uttalar olika, även på samma arbetsplats. Visst, latin är i grunden inte ett talande språk och det finns olika teorier, men det borde gå att inom växtvärlden bestämma varje växt "svenska" uttal.

Fast samtidigt är det rätt oviktigt, finns ju annat att lägga energin på i denna värld!

Red Top: Jag är rätt avslappnad i detta ämne, tar inte alls illa upp, men tack för omtanken! Det går ju liksom inte att gå till en plantskola med en perenn-, busk- och trädlista och be om att få uttalet på varenda växt.

Tycker bara detta är en väldigt kul kuriosa och krydda till trädgårdsintresset.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 21:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon