När ska detta ske och var i landet bor ni? När jag gjorde en liknande operation var i oktober och i Skåne. Rosorna hade ännu inte gått i vintervila men det gick bra ändå. Jag tror att ju senare på hösten det desto bättre, men det får förstås inte ha blivit tjäle i marken.
Jovisst går det bra att jordslå i 5 dagar. För säkerhets skull kan ni vattna också så att rötterna inte torkar ut. Det är nog tvunget att ta bort en del av grenverket om det rör sig om stora spretiga buskrosor. Dessutom kommer ni ju att behöva amputera en del av rötterna, och då blir det obalans mellan rötter och blad om ni inte beskär.
Ja, rotsystemen på dessa rosor kan vara gigantiska. Det är därför jag föreslog att ni anlitar grävaren till att plocka upp dom. Ni kommer inte att kunna få med alla rötter, men det viktigaste är ett ni får med så mycket som möjligt av dom små finrötterna.
Sedan kommer rosorna att behöva mycket vattning hela nästa sommar. Dom kommer att se små och ynkliga ut i ett par år innan dom hämtat sig.
Kanske någon annan har fler råd att ge?
Redigerat av Sommartorparn: 24-08-2008, 23:18
--------------------
Hellre planering än plantering
|