Hej alla hönsvänner
Dags för mig att ta lite fikapaus i morgonsysslorna och den här tråden passar fint till kaffet
GRATTIS i efterskott MYOSOTIS

såg att du fyllt år. Dina svarthöns är bara såååå läckra, vet du om det finns uppfödare på dom i Värmland? Skulle jätte gärna vilja ha några. Vilken söt bild du tagit av din signaturtupp när han kläcks
Jag tycker okså att Tupp ska ingå i hönsflocken (om det är möjligt), som Myosotis skriver så är det ju han som vaktar och skyddar flocken, jag har även haft några tuppar som varit duktiga på att hålla ordning på "grälsjuka" hönor och några jag haft har även varit mycket duktiga på att delta i kycklingarnas uppväxt.
Några lugna raser som jag själv har erfarenhet av och varmt kan rekommendera är Hedemorahöns (gammal svensk lantras) och Sussexhöns (engelska ägg/kött höns) båda dessa är goda värpare året runt, Hedemora är även mycket ruvvilliga, sussex har jag haft turen att ha fått flera ruvvilliga (men har bekanta som aldriga fått sina att ruva). Jag har haft många olika renrasiga höns under åren, som jag avlat fram renrasiga kycklingar från men har sedan även korsat olika raser och på så sätt fått fram höns som passar mig bäst och eftersom jag tycker om att ha höns som kan gå ute åretrunt så tycker jag blandrashönsen passar bra för dom är härdigare och klarar klimatförändringar bättre än vad renrasiga gör, iallafall där jag bor (Värmland)
Jag undrar också om Euphorbias silkeskorsning fått kycklingar ännu ???