Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hjälp med hopplös måbärshäck, växer dåligt, gula blad...
          baclak
          Inlägg 25-08-2008, 17:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 18 553

Nu behöver vi hjälp!

Satte för 4 år sedan en måbärshäck. Grävde ur och fyllde på med köpejord. Det var riktigt mycket sten i ena änden, men fick bort det mesta och fyllde på med jord. Ena halvan av häcken har tagit sig jättebra ända tills i sommar då den inte växt alls och ser ljusgrön och lite tom ut. Den grönskar, men buskarna är inte alls fylliga som förut.
          Den andra halvan har aldrig växt bra. Hälften av plantorna på den sidan tog vi bort och ersatte med köpta buskar för 2 eller 3 år sedan -plantorna dog faktiskt. De andra plantorna på den halvan bytte vi ut för 2 år sedan. Vi köpte då nya buskar -för att det inste skulle skilja så mycket på den andra halvan som faktiskt växte. När vi planterade de nya buskarna grävde vi ur ännu mer och fyllde på enl plantskolans förslag med påsjord. De buskar vi köpte för 2-3 år sedan har nu dött -eller är nära döden. Vi har gödslat och vattnat -och allt annat i vår 5 år gamla trädgård, inklusive en häggmispelhäck frodas och grönskar -förutom måbärshäcken som jag påminns om varje dag...
          Nu börjar vi tröttna och funderar på staket -men det vill vi ju inte sad.gif

Finns det hopp eller ska vi rädda det som räddas kan och plantera de få friska buskarna någon annan stans?
          Vi bor vid en grusväg som saltas någon gång per sommar -men saltet skvätter inte ut på häcken. Och andra växter som väer en meter från häcken frodas.

Tacksam för hjälp! Anna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          blomkronan
          Inlägg 25-08-2008, 19:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Tyvärr så vet jag inte vad som är fel på din häck. Jag kan bara berätta om min...
          Den är planterad av tidigare ägare till vårat hus och tomt. När vi flyttade in för 11 år sedan var den två meter hög men mycket ranglig, jag ville inte klippa för mycket i den för den är ett så bra insynskydd... på sommaren på vintern ramlar alla blad av. Dom tidigare ägarna hade aldrig klippt i busken. Det resuterade i att på vintern när snön kom på välte hela busken ut över vägen, det gick att fixa genom att ta bort snön, och binda upp häcken blush.gif under alla år har jag inte velat klippa ner häcken helt jag har försökt att klippa lite var stans inuti i hopp om att den ska bli tättare. Dessutom har vi ett berg under den står i kanske 40-60 cm djup, och mår bra förövrigt.

Så mitt råd är var inte rädd för att klippa i den medans den är liten så den blir tät och fin i botten så du får en stadig häck. Men vill du att häcken ska vara ett insynsskydd även på vintern råder jag dig att välja en annan sort en som kanske är vintergrön, liguster är lätt att sköta går att klippa mycket och är vintergrön.

lycka till

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 23:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon