CITAT (Gloriana @ 25-06-2007, 15:55)

...Det finns flera hundra hundraser ... så varför välja en kamphundsras? ...
Har aldrig haft egen hund men är sedan januari dagmatte till en amstafftik. Det råkade bara bli så, jag hittade henne på blocket, har aldrig känt en amstaff förr. Tycker annars mest om stora hundar, skulle kunna tänka mig att skaffa blandras eller hovawart. Men - trots den ringa storleken - kan jag nu tänka mig Amstaff också pga det underbara psyket. Hon lyder alltid, man kan verkligen lita på henne. Hon älskar barn och katter och har hittils inte gjort mina höns något. Inomhus rullar hon ihop sig till en liten boll och sover; kan vara ensam, vänta i bilen etc., är inte skällig, jagar inte, tigger inte... okej, hon är mycket väluppfostrad, men det visar ju i alla fall att amstaffar
kan vara underbara hundar. Om man skulle förbjuda kamphundar eller kamphundsavel skulle det väl innebära att alla dessa raser dog ut så småningom?
Det här med körkort tror jag inte skulle funka. Det är en bra idé, men de som vill ha skarpa, farliga hundar eller hålla på med hundkamper behöver ju inte vara okunniga. Många skulle nog kunna låtsas på ytan och ha en farlig hund i källaren samtidigt, hur ska man kolla upp det?