|
Samsara
21-06-2007, 10:52
Jag har följt nyheter, tidningsartiklar med mera om dessa så kallade kamphundar. Många vill ju förbjuda dessa hundar, men det är egentligen ägaren det är fel på istället för hunden. Men om det verkligen ska bli förbud på kamphundar, kan man lika gärna förbjuda Rottweiler, Schäfer, Irish Soft Coated Wheaten för dom har faktiskt varit aggressiva en gång i tiden. Ska polisen då gå runt me dGolden Retriver istället, jag hade inte blivit rädd men jag e inte rädd för deras schäfrar heller. En kamphund kan faktiskt vara vilken ras som helst så varför frysa ut vissa hundraser bara för dom kan vara lite mer aggressiva? Jag tycker de e bättre att förbjuda hundägare istället för ras. Min kompis grannes hundar var mycket aggressiva och dom var Jack Russell Terrier skulle vi då förbjuda den rasen, många hade nog sagt nej. Jag tycker inte man ska bedömma en hundras bara för några har gjort fel när det är deras hundägare är felet. Det är min åsikt i alla fall.
Men kan det inte vara så att de är framavlade till väldigt explosiva och starka kämpar med låg smärtgräns,och hamnar de i fel händer så blir det ju som om man skulle ge ett litet barn en laddad luger.det är väl lättare att förbjuda rasen än att hålla reda på folk.
Samsara
21-06-2007, 11:13
Några kamphundar har varit framavlade för att hålla rätt på tjurar med mera, men jag tycker ändå inte man ska förbjuda hundrasen. Hos rätt person blir hunden trevlig och fel person så kan det gå sätt. Tyvärr är det många som skaffar sig "kamphund" för att de e tufft och kan ge status, det är helt fel person som skaffar sig den hunden då. Men visst det är ju lättare för staten att hålla koll på hundrasen istället för en massa människor, men då kan personerna lika gärna skaffa en bulldogg som jag har för mig haft i uppgift att hetsa tjurar och utbilda den till kamphund. Det finns alltid sätt att få fram en ny "tuff" hundras som man kan lära den att vara aggressiv.
Ja man kan väl hetsa vilken ras som hälst till att bli aggresiv,men de har ju inte samma skärpa och kamplust,bulldoggen är nog ganska ner dämpad idag.
Samsara
21-06-2007, 11:38
de har nog de, dom orkar väl inte så mycket mer heller. Men jag har för mig att dom har kommit fram till att man inte kan förbjuda hundraser hur som helst, det funkar inte i längden. Men ändå tycker att man inte ska dra kamphundar över en gräns alla är inte likadana.
Nej absolut inte, mina vovvar bruka träffa en helt underbar kille,men mina är så gammla att de inte lust att busa ,men han är hel mysig.
Sailor Pluto
21-06-2007, 12:25
Lösningen heter hundkörkort... Eftersom det är vi människor som är korkade nog att uppfostra hundar till kamphundar (vilken hund som helst kan bli sån, fast det är säkert större risk hos vissa raser som "har det i sej") så är det faktiskt där man borde börja. Det sätter nog stopp för många oseriösa människors framfart om de måste betala för hundkörkortet, eller betala höga böter/sitta inne om har hund utan körkort. Tror att det behövs hårdare tag mot människorna och inte mot hundarna. De s.k kamphundarna har annars bra förutsättningar att bli familjehundar så länge de kommer till erfarna personer. Eftersom jag inte alls har den erfarenheten så kommer jag inte att skaffa en . Kanske om några år när jag har byggt på kunskaperna men absolut inte idag!
Anki på Öland
21-06-2007, 14:14
CITAT (Sailor Pluto @ 21-06-2007, 13:25)  Lösningen heter hundkörkort... Eftersom det är vi människor som är korkade nog att uppfostra hundar till kamphundar (vilken hund som helst kan bli sån, fast det är säkert större risk hos vissa raser som "har det i sej") så är det faktiskt där man borde börja. Det sätter nog stopp för många oseriösa människors framfart om de måste betala för hundkörkortet, eller betala höga böter/sitta inne om har hund utan körkort................ Är inte det lika illa det - då straffar du ju oss alla andra som inte missbrukar hundinnehavet. Och tar du väl ditt "hundkort" är det ju bara att köra på och köpa hundar och anordna kamper i alla fall. Den som vill ha hunden som vapen blir ju knappast klokare för att han tar ett hundkort.......... Anki
Samsara
21-06-2007, 14:22
"hundkörkort" e nog den enda lösningen, tyvärr blir det ju så för dom seriösa också att dom får betala det. Men om blir ett register på alla som har gjort det här testet så blir det lättare för staten, kennel med mera att kolla upp om personen finns med där eller inte. Om man då har misskött sig så kan man ju ta bort personen från register och om staten vill vara så hård. Så kan de sluta med att om man väl är ute ur register kan man inte komma in igen om man har misskött sig som hundägare. Men det är en lösning, men att förbjuda hundraser e inte lika smart enligt min uppfattning. Jag har träffat många som är så kallade kamphundar och är hur snälla som helst och sköter sig utmärkt utan att ha visat några tecken som helst på aggressivitet.
Ophelia
21-06-2007, 14:38
Jag skulle hellre vilja se ett förbud mot kamphundsägarna. Ett förbud som sträcker sig även till de hundägare som äger hundar oavsett ras och som inte behandlar hundarna för vad de är, nämligen hundar. Alla som behandlar sina hundar som slagpåsar, accessoarer eller inte behandlar dem alls, ska i min mening inte ha hund alls.
Margith
21-06-2007, 15:00
Jag tycker att det är ägarna till avelshundarna som ska ta "hundkörkortet".
Låt SKK (svenska kennelklubben) utfärda körkorten. Fixar du inte körkortet får du inte registrera dina valpar och oregistrerade valpar får inte säljas. Lägg ett bötesstraff på det.
Men jag tycker nog att det isf borde finnas en special-regel för blandraser. Idag får de inte registreras, men de kan vara väl så bra som en renrasig hund.
skogstroll
21-06-2007, 15:19
Egentligen är det ägarna det är fel på om något händer.
Jag och min gubbe ska skaffa hund till sommaren förhoppningsvis. Jag tycker amstaffar är ganska fina och det vore kul att ha, men som lätt oerfaren som bara haft en liten terrier tidigare känns det som ett stort steg. Vi riktar nog in oss på en annan ras nu när det mognat fram vad man vill ha en hund till. Man ser för många singelmammor i centrum med staffar och småbebisar för att det ska kännas lockande. Det blir nog en stor och snäll hund.
Det här med hundkörkort talas det om titt som tätt lite överallt. Visst, tanken låter "fin" men hur ska det genomföras och hur ska detta körkort se ut? Och det viktigaste av allt; kommer det att fungera?
Tyvärr tror jag det är en utopisk idé som inte skulle fungera i verkligheten, men finns det någon här som verkligen kan svara på frågorna jag ställt ovan så är jag idel öra!
I Norge är kamphundar tillåtna men belagda med avelsförbud eller om de till och med måste kastreras kanske... Ägarna får komma till polisstationen en gång i månaden för inspektion, att hunden verkar vara vid sina sinnens fulla bruk och är frisk och kry. Det kanske vore en vettig väg att gå? Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 21-06-2007, 17:45)  I Norge är kamphundar tillåtna men belagda med avelsförbud eller om de till och med måste kastreras kanske... Ägarna får komma till polisstationen en gång i månaden för inspektion, att hunden verkar vara vid sina sinnens fulla bruk och är frisk och kry. Det kanske vore en vettig väg att gå? Mvh Fenja Inte så tokigt ,inte så tokigt alls,vill man så gärna ha en kamphund,så skulle det väl inte vara så svårt att ställa upp på sådant krav.
Sailor Pluto
21-06-2007, 21:33
För att ta ett vanligt körkort för bil, motorcykel mm så måste man klara både uppkörning och teori. Nu har jag inte gjort upp värsta planen för hur hela grejen med hundkörkort ska läggas upp, det får nån mer kunnig människa göra . Om jag ändå måste spåna lite så tycker jag att "teorin" ska komma först, alltså läsa på om hundar i allmänhet, deras beteende, vanor, ursprung mm. Man kan t.ex. rikta in sej på den ras man vill ha och sedan prata med uppfödaren om deras erfarenhet. Sedan kanske man kan "praoa" hos någon med en sådan hund bara för att se hur det är i vardagen. Självklart ska det hela avslutas med en skrivning . Som "uppkörning" kan man få bevisa att man är lämplig som hundägare. Hela idén kräver att kunniga, erfarna personer som är utbildade för att jobba med hundar är med och studerar de som vill ta sitt körkort. De skulle säkert kunna utveckla ett prov för att bedöma lämpligheten. Fråga mej inte hur det ska gå till, det lämnar jag också över till de mer kunniga ! Jag tror inte att idén är helt omöjlig att genomföra. Frågan är väl bara om vi vill lägga ner tid och pengar på att få det att fungera? Först själva utbildningen, och sedan uppföljning och förnyelse av kortet mm... Det kan bli en del att bita i.
CITAT (Anki på Öland @ 21-06-2007, 15:14)  Är inte det lika illa det - då straffar du ju oss alla andra som inte missbrukar hundinnehavet. Och tar du väl ditt "hundkort" är det ju bara att köra på och köpa hundar och anordna kamper i alla fall. Den som vill ha hunden som vapen blir ju knappast klokare för att han tar ett hundkort.......... Anki
Varför skulle det här med hundkörkort drabba alla som inte missbrukar sitt hundinnehav? Hängde inte med riktigt där . Jag skulle bli väldigt glad om det fanns hundkörkort och ta det så fort som möjligt. Har jag inte råd att ta hundkörkortet kanske jag inte har råd att lägga ut pengar på en hund (ordentlig mat, vaccinering, försäkring, ev sjukdom osv). Tror faktiskt att körkortet skulle göra skillnad i hur hundar behandlas. Och meningen med körkortet är ju just att sortera ut de som bl.a skulle använda hundarna till kamp... Dessa personer skulle nog ha svårt att bluffa om det görs uppföljningar ofta.
Tezzla, det finns många till synes omöjliga och utopiska saker som har genomförts . Ingenting är omöjligt!
"Norgemetoden" låter också smart! En kombination av den och körkortet skulle nog fungera ganska bra.
Anki på Öland
21-06-2007, 22:58
Jisses.... lägga ner så mycket skattepengar på folk som vill skaffa hund..... vad skall man då ha för kvalifikationer och prov för att få skaffa barn???? Anki
herkules
22-06-2007, 07:34
jag tänker mig att det läggs ned otroligt lite skattemedel på hund och hundsport (och har gjorts i alla tider) jämfört med vad vad is/simhallar, fotbollsarenor och annan idrott kostar. så en hundutbildning borde det finnas pengar till. (även inomhusarenor för hundsport, hundrastgårdar, cafeterior mm)
Snöflinga
22-06-2007, 10:09
CITAT (Anki på Öland @ 21-06-2007, 23:58)  Jisses.... lägga ner så mycket skattepengar på folk som vill skaffa hund..... vad skall man då ha för kvalifikationer och prov för att få skaffa barn???? Anki Ja, det kan man man verkligen undra  Även vem som skall se till att "körkortsinnehavaren" följer reglerna  Polisen, som redan idag är underbemannad, eller vem då .... Jag anser att kamphundar skall förbjudas så länge som inte människan kan hantera dem, vilket de bevisligen inte kan... Det hjälps inte att de flesta beskrivs som "snälla", många är det säkert medans andra kan vara tickande bomber som vandrar omkring  I en annan tråd här beskrivs konsekvensen av en sådan hund nog så tydligt ...
Sailor Pluto
22-06-2007, 12:10
Håller med om att det kan gå åt en himla massa pengar, fast om hundarna får det bättre så är det värt det. Sverige kan också vara ett gott föredöme för andra länder där hundhållningen inte är bra. Fast det kan man läsa om i en annan tråd...
Om ett hundkörkort skulle utvecklas, så tror jag att de som bestämmer avsätter grupper som kan kontrollera att folk sköter sej. Det hör liksom till. Det kan vara poliser, väktare, utbildade hundexperter... Visst, det kommer vara en massa strul i början precis som det alltid är när något nytt införs. Om "rätt" personer har hand om det hela så kommer det dock att lösa sej. Ingenting är omöjligt! Det tål att upprepas, så fort man tänker att något är omöjligt/svårt att fixa.
Jag har verkligen funderat på om det är rätt att förbjuda s.k kamphundar. Det kan man diskutera fram och tillbaka i all oändlighet, för att alla tycker olika. Jag tycker inte att det är helt rätt att förbjuda hundarna. Dom kommer ju inte sluta finnas för det, istället kommer det bli en ljusskygg handel med vovvarna. De kommer att hamna hos olämpliga personer som tänker ha dem till kamp eller som statushöjare, och så är man tillbaka där man började. Håll ögonen på hundens ägare och hunden, som de tydligen gör i Norge (bra idé!). Jajamensan, det kommer också att krävas extra resurser men det är bättre än att ingenting göra.
Hundstackarn i den tråden du pratar om , Snöflinga, har haft oturen att hamna hos en jubelidiot. Tror nog att vilken hund som helst hade blivit konstig hos den människan! Om det fanns ett hundkörkort eller om vi använder oss av norrmännens metod så skulle han aldrig ha fått ha hund... Det är ett utmärkt bevis på att något behöver göras iaf.
Hundägar"körkort" eller inte....hmm, det är så olika på ägare. Jag bor i ett mycket katt och hundtätt radhusområde, i huset mittemot bor en kille med två "kamphundar" som jag är livrädd för, trots att han är en exemplarisk hundägare, det är HAN som är flockledare och han har bra koll på sina hundar. Längre ner på samma gata så bor en annan nisse som har fått för sig att hans "kamphund" bara försvarar sitt revir när hon flyger ut ur lägenheten som en demon och biter sig fast i hundvalpar på gården. Nu är det ju som så att det är mycket möjligt att hundar likt katter har ett revirtänkande, men det är ändock hundföraren som är flockledare, det är endast flockledaren som bestämmer när en kamp ska vara och mellan vilka, att skylla på att hunden är ett revirtänkande djur är inte en sund syn när man har med en storväxt "kamphund" att göra. Den här sistnämnda hunden har flera gånger tidigare gjort utfall emot en schäfervalp som nu är 9 månader gammal, och dennes ägare har försvarat sig med att den är så snäll och bara försvarar sitt revir, häromdagen högg sig "kamphunden" fast vid schäfervalpen i 20 minuter innan dom till sist lyckades få den att släppa greppet om "sitt byte", vem vet om det är ett barn den fattar agg emot nästa gång. Hur som haver, hyresvärden krävde att dom skulle avliva hunden innan midsommar, men säg det som inte kan kringgås, ägaren "gav bort" hunden till en annan i samma område, så det här lutar åt att bli en följetong Schäfervalpen......hon fick rakas och opererades i två timmar och det kan eventuellt krävas en hudtransplation för att få ihop såren. Man kan inte straffa alla hundägare för att det finns en klick idioter som inte tar sitt ansvar, men att skärpa reglerna kring dessa s.k. "kamphundar" skulle nog vara en bra idé, inträffar det något så ska det vidtas åtgärder fort innan ett barn kommer emellan dessa käftar som inte ens en vuxen karl orkar bända upp.
Sailor Pluto
22-06-2007, 16:30
Varför skulle det vara ett straff att alla i framtiden kanske måste ha hundkörkort? Nu är det väl ingen i tråden som sagt det rakt ut, fast jag frågar ändå ifall det är någon som tycker så. Jag är nyfiken .
Som tur är verkar alla vara överens om att man måste göra något åt kamphundsproblemet, det är skönt!
ingrid fuxwall
22-06-2007, 19:34
Som kamphundsägare (har tre pitbull) har jag stort utbyte av Era funderingar.
Har insett att Ni sitter inne med otroliga kunskaper om både hundar av denna typ samt av ägarna av dessa (alltså om hurdan jag är).
ingrid
Sailor Pluto
23-06-2007, 12:24
Jag drar åtminstone inte alla över en kam. Det finns faktiskt människor som du också, Ingrid . Fast det belyser man ju inte i media... . Om inte ämnet fått så stort utrymme där skulle inte hundarna ha fullt så dåligt rykte.
Hoppas iaf att du håller med om att det finns människor som har "kamphundsraser" av fel anledning?
skogstroll
23-06-2007, 14:07
alla hundraser kan väl bli aggressiva... Björn Borg blev väl biten av en schäfer? Det är minsann ingen som uppmärksammat som "kamphund"...
zaaritha
23-06-2007, 19:17
Ja--det är ägarna som ska straffas--inte hundarna! Har två pitbull i vänskapskretsen o de är så lugna o fina! Väldigt keliga o inte aggressiva alls, varken mot andra hundar eller mot människor! Men; så har de ansvarskännande ägare som uppfostrat dem rätt............
Samsara
25-06-2007, 14:24
Jag tycker att man inte ska dra alla över en kant som har kamphundar, det är många som har koll på dom och inte låter dom göra ngåot. Men som Pia L skrev om den sist nämnda hunden kan jag hålla med om att den borde ha blivit avlivad om den håller på så. Men man kan ju ha som Norge ett "psyktest" på hunden kanske inte så ofta men en gång om året. Jag ska skaffa amstaff när jag har flyttat hemifrån och har lite mer erfarenhet av hund. Just nu har vi haft Irländsk Setter, Grand Danois som fick förbud att lämna gården pga aggressivitet mot barn och människor som inte var längre än 180 cm inte ens jag gick säker när den hunden var lös och ändå tillhörde jag familjen som han hade växt upp med och nu lutar det mot att vi ska skaffa en Lagotto istället. Men någon gång i framtiden kan jag tänka mig skaffa amstaff, det är en härlig ras tycker jag.
Gloriana
25-06-2007, 14:55
Med risk för att få alla kamphundsägare efter mig så undrar jag stillsamt: Det finns flera hundra hundraser (varav en del inte borde finnas för de inte är friska rent fysiskt pga av utseendeavel) så varför välja en kamphundsras? Och ja, det är oftast ägare till hundar, av vilken sort det vara månde, som inte kan sköta sina hundar. Men jag blir hellre anfallen av en liten hund som fått spelet än en större...... Jag önskar jag kunde ha hund (igen) men vi jobbar för mycket. Trots det funderar jag mycket på vilken ras jag skulle vilja ha (förutom bassett hound då men den är rätt sönderavlad och den resan har jag redan gjort och ni kan ger er på att utseendet hade betydelse där - jag var ung och dum - men basssar har det underbaraste av temperament). Mina urvalskriterier är hundens personlighet och temperament. Utseendet är av mycket liten betydelse förutom päls då - vet med mig att någon långhårig hund blir det inte för jag tycker pälsvård är trist.
CITAT (Pia L @ 22-06-2007, 13:30)  Den här sistnämnda hunden har flera gånger tidigare gjort utfall emot en schäfervalp som nu är 9 månader gammal, och dennes ägare har försvarat sig med att den är så snäll och bara försvarar sitt revir, häromdagen högg sig "kamphunden" fast vid schäfervalpen i 20 minuter innan dom till sist lyckades få den att släppa greppet om "sitt byte", vem vet om det är ett barn den fattar agg emot nästa gång. Det är vid sådana tillfällen man önskar att någon med ett STORT JÄVLA BASEBOLLTRÄ hade sett till att man aldrig hade behövt undra vad hunden i framtiden hade kunnat tänkas ställa till med. Jag återkommer nog i den här tråden, men håller med om att hundägarna är största problemet när det gäller farliga hundar. Själv ser jag främst två typer av kamphundsägare i mitt område, dels sådana som vill sätta sig i "respekt" (=skrämma andra och visa hur balla och tuffa de själva är - ofta har de kortare hår än sina hundar), de andra är sådana som tycker att kamphundarna är världens snällaste familjehundar som alls inte är farliga - ofta påpekar de detta väldigt ofta på ett missionerande sätt  Nåja, återkommer som sagt. Har av olika skäl fått nära nog nolltolerans mot hundar som beter sig farligt. Inte bara okopplade sådana, jag själv blev huggen mot axeln av en schäfer, vars trötta ägare turligen hade ett ganska kort koppel. Hugget tog inte, och jag såg i ögonvrån att hunden var lurig så jag var vaksam och upplevde ingen fara för egen del, men hade den huggit mot ett 2 dm kortare barn så hade schäfern nog tuggat i sig en bit kind kanske. Tillägg : växte upp med schäfer, väldigt fin hund, så alla schäferägare - ta INTE ovanstående anektdot som ett personlig påhopp på er eller rasen.
Snöflinga
26-06-2007, 15:32
Så har det hänt igen  en pitbull angrep en terrier, en man lyckades få honom att släppa genom att slå med en träpåk i huvudet ... Polisen omhändertog inte pitbullen eftersom den bara attackerade en annan hund och inte en människa  Ägaren säger sig vara ledsen ... första gången det händer och hans barn leker med hunden dagligen (som om det skulle vara någon garanti ) Nej jag vidhåller, förbjud denna typ av hund
Sailor Pluto
26-06-2007, 15:58
CITAT (Snöflinga @ 26-06-2007, 16:32)  Så har det hänt igen  en pitbull angrep en terrier, en man lyckades få honom att släppa genom att slå med en träpåk i huvudet ... Polisen omhändertog inte pitbullen eftersom den bara attackerade en annan hund och inte en människa  Ägaren säger sig vara ledsen ... första gången det händer och hans barn leker med hunden dagligen (som om det skulle vara någon garanti ) Nej jag vidhåller, förbjud denna typ av hund  Det är väldigt synd att det blir så! Nu vet jag ju ingenting om bakgrunden , eller var nyheten kommer ifrån. Hur kunde de två hundarna komma så pass nära varandra? Var de okopplade på allmän plats eller hände det i nåns trädgård? Vad höll ägarna på med? Saknar detaljer, och undrar om det skulle ha blivit en artikel alls om inte pitbullen var där . Kan bara citera mej själv om vad jag tycker om att förbjuda såna raser... Inför någon sorts kontrollering av hundarna istället, och hindra att de kommer till människor som inte klarar av dem.CITAT (Sailor Pluto @ 22-06-2007, 13:10)  ........ Jag har verkligen funderat på om det är rätt att förbjuda s.k kamphundar. Det kan man diskutera fram och tillbaka i all oändlighet, för att alla tycker olika. Jag tycker inte att det är helt rätt att förbjuda hundarna. Dom kommer ju inte sluta finnas för det, istället kommer det bli en ljusskygg handel med vovvarna. De kommer att hamna hos olämpliga personer som tänker ha dem till kamp eller som statushöjare, och så är man tillbaka där man började. ........
Snöflinga
26-06-2007, 16:55
Detta hände på en gata i Malmö ... terriern var ute på promenad då pitbulln kom framrusande och högg honom. Artikeln finns i dagens Expressen ... vet ej hur man gör för att länka, men du kan ju läsa på nätet.
En liten uppdatering : Igår fick den 9 månader gamla schäfervalpen tindra somna in då det visade sig att hennes inre vävnader var så skadade efter grannens Pitbullterrier attack och mycket var dött inuti henne. Det har visat sig att Pitbullterriern har rusat ut ur lägenheten vid ett flertal gånger och gått till attack emot valpen, den har även rusat rakt in i valpens hem och attackerat. Såna ägare borde förbjudas att ha hund över huvud taget, nu går dom runt och smutskastar Tindra's husse och matte istället, hoppas att rättvisan får råda och även Pitbullterriern avlivas.
Sailor Pluto
29-06-2007, 14:18
Så himla tragiskt . Vet inte vad jag ska säga... Med hundkörkort eller "norgemetoden" skulle det förmodligen ha kunnat undvikas.
Det låter som att ägaren till pitbullen har låtit bli att ta sitt ansvar, både med uppfostran och att ha den kopplad. Undrar också hur hunden kunde rusa in i en annan lägenhet än sin egen? Var Tindras ägares lägenhetsdörr öppen? Var det så så måste jag säga att det var dumt. Skulle aldrig utmana ödet på det viset om jag visste hur grannhunden var. Ouppfostrad, aggressiv okopplad grannhund= extrem koll på mina egna hundar när vi måste gå förbi/inte ge den andra hunden möjligheter till utfall/spana ut genom fönster och titthål för att se om den andra hunden är i närheten. Tills det att den andra ägaren tar sitt ansvar alltså. Det går inte att leva på det viset hela tiden. Skulle prata med ägaren först, och om han inte bättrar sej med hundskötseln skulle jag anmäla. Om pitbullen har så allvarliga psykiska skador att han inte kan leva ett normalt liv, och är en fara för sin omgivning så är det kanske bäst att han får somna in.
Hej,
Är ägare till 2 st Amstaffar den äldsta 6 år den yngsta drygt 3 år och jag är starkt emot ett sk. "hundkörkort" känns förnedrande för mig som är en gammal gubbe på 50 år som haft dessa hundar i 6 års tid och inte lär det vara gratis heller att tvingas till att ta ytterligare ett körkort och vad kommer hela administrationen att kosta tänk på att vi har c:a 1 miljon hundar i Sverige och vem tror ni kommer att få betala kostnaderna för detta, jo självklart vi hundägare?
Finns något som sköter sig av sig självt nämligen "sunt förnuft" och med den nya och hårdare hundlagen som trädde i kraft den 1/1-08 så har Polisen mycket bättre möjligheter att ingripa, vidta lämpliga åtgärder mot de hundägare som inte sköter sig och brister gällande sunt förnuft och kan besluta om att ta ifrån hundar från ägarna och i värsta fall beslut om att avliva hundar, detta har skett nere i södra Sverige nyligen pga att den hunden var oregerlig enligt Polisen som jag själv pratat med.
Tomass
Myosotis
25-08-2008, 21:46
CITAT (Gloriana @ 25-06-2007, 15:55)  ...Det finns flera hundra hundraser ... så varför välja en kamphundsras? ... Har aldrig haft egen hund men är sedan januari dagmatte till en amstafftik. Det råkade bara bli så, jag hittade henne på blocket, har aldrig känt en amstaff förr. Tycker annars mest om stora hundar, skulle kunna tänka mig att skaffa blandras eller hovawart. Men - trots den ringa storleken - kan jag nu tänka mig Amstaff också pga det underbara psyket. Hon lyder alltid, man kan verkligen lita på henne. Hon älskar barn och katter och har hittils inte gjort mina höns något. Inomhus rullar hon ihop sig till en liten boll och sover; kan vara ensam, vänta i bilen etc., är inte skällig, jagar inte, tigger inte... okej, hon är mycket väluppfostrad, men det visar ju i alla fall att amstaffar kan vara underbara hundar. Om man skulle förbjuda kamphundar eller kamphundsavel skulle det väl innebära att alla dessa raser dog ut så småningom? Det här med körkort tror jag inte skulle funka. Det är en bra idé, men de som vill ha skarpa, farliga hundar eller hålla på med hundkamper behöver ju inte vara okunniga. Många skulle nog kunna låtsas på ytan och ha en farlig hund i källaren samtidigt, hur ska man kolla upp det?
Värst vad folk verkar vara stingsliga angående det här hundkörkortet!!! Varför inte dra en parallell till det båtkörkort som ska införas. Parsonligen tycker jag det låter bra. Min morfar som är gammal kapten har än så länge inte tagit illa upp utan accepterat det som att alla inte har samma kunskaper som han och att det därför är en bra idé
Om alla tar en kort kurs om hund så kan det väl inte vara fornedrande? Det borde väl gynna de flesta att lära sig mer och säkert hjälpa även "snälla" ägare till icke-kamphundsraser att undvika en del vanliga fallgropar?
Som alternativ kan man kanske infora obligatorisk lydnadskurs istallet?
I övrigt så har en bekants hund blivit överfallen två ganger, ingen gång av kamphundar, samma sak gäller min kollegas hundar... Bovarna var hundar med snälla anständiga ägare som misslyckats med något steg i hundens socialisering vilket är MYCKET vanligt. Dessa skulle också dra nytta av obligatorisk träning.
När det gäller kostnader, organisatoriska problem och så vidare så går det ju inte att blunda för, men det är ju ganska uppenbart att något måste hända i sverige för att se till att djurskyddslagar efterlevs oavsett. Problem är till för att lösas och ända sättet att göra det är att börja. Börja var som helst och utvecklas med motgångarna
Jag undrar när ni pratar "kamphundar" vilka raser räknar ni in där
Myosotis
26-08-2008, 09:54
Det undrar jag också. Ganska olämplig indelning egentligen. CITAT (Miro @ 26-08-2008, 09:46)  Värst vad folk verkar vara stingsliga angående det här hundkörkortet!!! Du menar inte mig va? För jag tycker ju det är en bra idé, bara svårt att kontrollera. Det är som att sänka hastigheten överallt och sen inte göra något åt att folk kör för fort ändå.
Nepp, jag menar inte dig myosotis, jag håller med om att det säkert skulle vara jättesvårt att organisera (men att det går att lösa om man satsar lite), och jag är inte säker på att det är den ultimatalösningen.
Jag menade främst att jag inte förstår hur man kan ta illa upp och se förslaget som en personlig förolämpning. Det skulle ju inte handla om att ifrågasätta folks kunskaper utan att dels försäkra sig om att ALLA hade grundläggande kunskap (liksom alla som kör upp för bilkörkort inte är lika duktiga). Jag har inte hund nu, men skulle gärna ställa upp på en kurs (även om jag trodde att jag visste precis ALLT om hundar) om det betydde ett slut på ”kamphund”s problemet. Att kalla det ”straff” blir liksom lite skumt...
Myosotis
26-08-2008, 11:12
Håller med. Har man inget att dölja kan man lika gärna visa upp sina kunskaper.
Anki på Öland
26-08-2008, 12:06
CITAT (Miro @ 26-08-2008, 11:35)  .........................alla som kör upp för bilkörkort ...................... Om ett hundkort skulle innebära att alla skulle ta väl hand om sina hundar så skulle väl då också alla som har körkort följa hastighetsbegränsningarna............ Ett kort som säger att du kan innebär ju tyvärr inte att du gör som du lärt! Anki
Nä Anki, men föreslår du då att körkort är onödigt och att antalet olyckor inte ökar om vi tar bort det? Eller att lagar är onödiga eftersom det finns ett fåtal som bryter dem? Ingen lösning kommer någonsin att vara perfekt, betyder det att man ska sluta försöka?
ingrid fuxwall
26-08-2008, 21:20
Tror inte ett ögonblick att ett hundkörkort skulle få någon effekt. Alla som är seriösa skulle läsa på och klara examen men de som skulle behöva lära sig står inte ens som ägare till hunden som givetvis inte är reggad
ingrid
anncharlotte
26-08-2008, 22:59
Hellre än hundkörkort tror jag på förbud för avel av andra än registrerade och utbildade uppfödare. Sen kan uppfödarna ställa krav på utbildning av sina valpköpare. Detta bör även gälla all blandrasavel, för att avla måste man vara utbildad och registrerad. Visst skulle det säljas "svarta" valpar härochvar, men myndigheter skulle ha möjlighet att gå in och stoppa det.
CITAT (anncharlotte @ 26-08-2008, 23:59)  Hellre än hundkörkort tror jag på förbud för avel av andra än registrerade och utbildade uppfödare. Sen kan uppfödarna ställa krav på utbildning av sina valpköpare. Detta bör även gälla all blandrasavel, för att avla måste man vara utbildad och registrerad. Visst skulle det säljas "svarta" valpar härochvar, men myndigheter skulle ha möjlighet att gå in och stoppa det. Håller med dej i sak, men ändå inte... Tror inte heller att körkort för hund får någon effekt. Som det ser ut med djurskyddet nu, vilken myndighet skall kunna ingripa? Tror mera på ett striktare uppfödaravtal, där man är tvungen att följa upp sina valpar..(typ som en servicehandbok för bil) där man kollar hur köpare klarar sin hund.(ras) Har köpt hundar från seriösa uppfödare med gott renomé som aldrig med ett tel. samtal, kollat hur det går. Däremot står det ofta i köpeavtal att jag som köpare kan få råd av säljare...Tycker nog att det gäller åt båda håll...Att jag som säljare har ett ansvar för att kolla upp mina valpar.
huskatt
27-08-2008, 06:11
 De flesta nyblivna hundägare vill nog gå på en valpkurs. Dels för sin egen skull oxå. Där får man ju lära sig att hantera "sin nya kompis"-vad det nu är för hundras. Alla är vi ju olika-både hundar o människor. Sen får man ju se upp med varifrån man köper hunden om det är seriöst.
Euphorbia
30-08-2008, 20:15
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-08-2008, 22:20)  Tror inte ett ögonblick att ett hundkörkort skulle få någon effekt. Alla som är seriösa skulle läsa på och klara examen men de som skulle behöva lära sig står inte ens som ägare till hunden som givetvis inte är reggad
ingrid Håller med, precis som att de inte står som ägare till de bilar som de kör runt i utan körkort eller försäkring. Har de sen inga pengar att betala böter med och skulle förmodligen åka in på kåken för droginnehav förr eller senare iallafall så skiter dom i att det är olagligt att ha en aggresiv kamphund. När myndigheterna inte ens klarar av att se till så att människor med djurförbud inte har några djur, hur ska dom kunna kontrollera hundägare utan hundkörkort?
Jan Lindgren
31-08-2008, 12:17
Hej! Ideen med hundkörkort är inte helt fel. Jag får inte gå ut och jaga utan att ha tagit en jägarexamen. Det räcker inte arr jag är en duktig skytt. Naturligtvis kommer många att bryta mot reglerna men det vore lättare att ta en hund ifrån någon som fått sitt hundkort indraget. Det finns på tok för många djurägare som inte kan sköta sina djur. Ofta vill de inte se problemen och det är för jobbigt att öppna en bok. Har jag sk offentlig visning av djur, dvs har några kaniner i anslutning till mitt cafe, så måste jag ha tillstånd, specialkontakt med veterinär och en biologiskt kunnig och godkänd person som regebundet kontrollerar djuren. Det kanske är dags att införa en viss utbildning för att få ha husdjur. (se tråden hästsport) Det hela behöver inte bli så fasansfullt dyrt. Studieförbunden skulle kunna anordna kurser till ett rimligt pris. Jag har en gång i tiden haft zooaffär, fött upp fiskar och fåglar men idag får jag inte sälja djur utan att gått en massa kurser. Jag kollade lite för ett par år sedan då jag hade en affärside och det hade då kostat över 20 000kr att gå kurserna. Vet ni att plantskoleägaren som säljer några guldfiskar måste ha gått en specialutbildning för det. Jag är inte helt övertygad om detta med kurser men det är absolut värt att diskutera och tänka över. MVH Jan Lindgren
DragonLady
31-08-2008, 13:32
Kunde man inte gjort så att man var tvungen att göra en mental test av alla hundar samtidigt som man kommer in för sin årliga vaccination? och att detta måste bli godkänt samt föras in i ett sk. "mentalintyg" som typ vaccinationsintyget? För jag tror det finns många ägare som inte har koll på sina hundar, små som stora.. fast de stora orsakar ju mer skada då tyvärr, o en hund som biter hårt utan att släppa måste man ju ha järnkoll på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|