prova istället med Crinum ,, om det är en sådan du har?
det finns en del olika arter . som kräver olika skötsel . min heter Crinum ×powellii - Kalljordskrinum och den går odla ute i sydsverige . min har jag haft nu i 2år ute på friland . dock har den inte blommat än . då odlar man den i väldräneradjord med en lite mer fuktig och näringsrik jord nere vid rötterna , den planteras så halsen kommer ovanjord . sedan är det bra om den täcks mot regn . min kommer snällt tillbaka i maj med en massa nya blad .
dom andra arterna ( alla tål inte att vara ute ) , sköter man så att man övervintrar dom svalt runt +1c +10c och torrt . sedan i feb-mars planterar man om dom i nyjord och sätter dom varmt och ljust sedan i april-juni beroende var man bor kan man sätta ut dom först i halvskugga sedan soligt och varmt . ute ska dom bara torka ut lätt mellan vattningarna ges näring varannan vecka från maj till juli . sedan ska den vara ute tills det blir runt +5c och då ska den även hållas torrare närmre hösten man kommer , sedan tas den in innan frosten kommer .
rätt så lätt skött och vackra blommor min ska ha rosa blommor tror jag .
|