Min Adelain Hoodless är ny för i år och har inte hunnit bli så stor. Alla mina kanadensare är från denna sommar utom en Hope For Humanity som jag planterade förra sommaren.
Hope For Humanity är den Kanadensare jag har som har dom finaste blommorna enligt min smak. Riktigt röda, ingen dragning åt rosa eller lila, bara mörk röd är den.
Morden Fireglow och Adelain Hoodless köpte jag ganska sent på säsongen. Dom hade redan svartfläcksjuka när jag planterade den. Det jag har förstått är ju att det inte är så mycket problem med svartfläcksjuka, rosrost och mjöldagg här uppe hos oss. Alltid någon fördel med att bo hyfsat långt norr ut. De rosor som varit sjuka när jag planterade dom har aldrig visat några sjukdomstendenser efter första vintern. Man kan ju alltid hoppas att det fortsätter med den trenden.
Jag har inte povat med upphöjda bäddar än men jag har jordförbättrat en hel del där jag ska plantera rosor. Nu har jag gjort iordning en upphöjd rabatt där jag skall plantera en del rosor till våren. Det blir nog några Austin, Tehybrider, Floribundor och någon polyantaros. Kanske en Rosa Foetida Bicolor.
Jag är av den uppfattningen att kanadensarna klarar sig bra utan upphöjda rabatter även i min zon. Dom växer kanske ännu bättre och frodigare med bättre jord i upphöjda rabatter.
/marle
Redigerat av m_arle: 29-08-2008, 07:05
|