Jag hittade det själv när jag bara sökte på päron i forumet...hade testat alla möjliga knasiga sökningar innan jag postade...
Det är päronrost och jag kan iaf bidra med bilder på eländet!
Dybbel-

saxat från annat inlägg:
Päronrost orsakas av en svamp, Gymnosporangium fuscum, som är beroende av både päron och vissa Juniperusarter, kinesiska enar, trädgårdsen, sävenbom med flera. Svampen är så kallad "värdväxlare". Rostsvampen bildar om våren i fuktig väderlek geléartade klumpar på den smittade barrväxtens grenar. På senvåren och försommaren sväller geléklumparna och bildar vintersporer som skickas iväg med vinden och infekterar päronbladen som får brunorange fläckar och spetsiga utskott på undersidan. Även skott och frukter kan infekteras. Angripna träd får nedsatt motståndskraft och karten faller ofta innan de hinner utvecklas.
Päronrost har blivit ett allt större problem i Sydsverige. På många håll så stort att man över huvud taget inte kan odla päronträd. I yrkesodlingen är inte päronrost något större problem. Här odlas inte päron i närheten av enar. Däremot i villaområden där 70-talets förkärlek för barrväxter medförde att många Juniperusarter planterades i trädgårdarna.
Redigerat av håbelåbe: 29-08-2008, 19:29