Jag har precis lagt in en färsk murbild på
min hemsida (bläddra fram till sista bilden i STENPROJEKT NR 2!). De senaste 3 veckorna har jag inte gjort så mycket annat än sorterat sprängstenar (gröngrå granit) och passat ihop dem till två terrasskanter, ca 7-8 löpmeter sammanlagt. Jag har fyllt med små fula skräpstenar, grus och jord på insidan av terrasserna.
En bra dag hittar man den perfekta stenen för en tom plats i muren! Andra dagar är det inte en enda

sten som passar in. Men när en terrass är färdig ser den ut som om den alltid legat där.
Man får träna ett tag och utveckla "stenöga" så man ser vilka stenar som passar ihop. Helst ska murarna ju hålla i hundra år också...
Tips: En inåtlutning på 5-10 grader är viktig, muren ska alltså inte vara lodrät. En skild hög med hopsamlade flata stenar av olika storlek är nyttig, eftersom det behövs kilar ifall någon sten inte vill ligga stadigt. Ingen cement i en kallmur, eftersom stenarna ska kunna röra sig litet utan att det uppstår sprickor i muren. Trekkingkängor, arbetshandskar och 2 spett är den viktigaste utrustningen. Envishet är viktigare än styrka.