Hej,
Nu kanske jag har missat viss information som att ni kanske bor i exakt samma kommun, men jag har varit i kontakt med vår ansvarige kommungubbe och han har skriftligen faxat mig följande uppgifter vad gäller utan bygglov:
"Sätta upp plank i anslutning till uteplats eller yta som kan användas för dylikt ändamål. Planket får ha en högsta höjd på 180 cm och inte sträcka sig längre ut från byggnaden än 3 meter. Om planket skulle komma närmare tomgränsen än 4.5 meter måste du ha din grannes medgivande till detta."
På min fråga om max höjd på staket eller plank om grannen inte ger sitt tillstånd fick jag till svar att "om grannen inte ger sitt tillstånd har han stor möjlighet att om intresse finns från hans/hennes sida få rätt att kräva dig att ta ner staketet om det är över 1 meter högt, oavsett genombrutet eller ej, gäller även alla typer av häckar".
Men det viktiga är nog att inte jämföra regler utan att bara inrikta sig på vikten av att kontrollera vad som gäller exakt i den ort du/ni bor i.
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|