I rovdjursfrågorna cirkulerar det alltid en massa skitsnack. Bristen på ärlighet och viljan att driva sin egen åsikt som sanning, gör inte saken bättre från något håll.
Inplanterat eller inte inplanterat. Det cirkulerar alltid rykten. Och kommer alltid att göra så länge som folk inte är ärliga..
Det sägs tex att jägarna själva sköter inventerinen av vilt och att de därför påstår att det finns för mycket rovdjur. En arbetskamrat sa så till mig i förra veckan. Visst jägarna sköter inventeringen av småvilt och högvilt men inte av rovdjruen eftersom de är statens vilt.Speciellt anställda tjänstemän spårar och räknar rovdjuren.
Klart är att jägarna har uppfattningen att rovdjuren är flera än de räknande tjänstemännen.'
Så jägarkåren samlade in rovdjursspillning och skickade till ett laboratorium i Frankrike tror jag det var. Genom att göra analyser på spillningen kunde de räkna antalet individer det kom ifrån och antalet var mycket större än de räknande tjänstemännen påstod.
När diskussionen kom påtal igen blev svaret att skulle vi tala om hur mycket rovdjur det fanns så skulle det tillåtas jakt på dessa djur och vi vill inte det var tjänstemännens kommentar.
Skit samma om man är för eller emot jakt eller enbart emot rovdjursjakt. Så länge som folk inte är ärliga så kommer man ingen vart. Speciellt statligt avlönade personer bör inte frisera sanningen enligt personliga tyckande och motiv. Då bör man hålla sig till fakta.
Läste nyligen om en utredning som gjorts ang detta och rovdjursexperterna/tjänstemännen fick då ganska hård kritik.
Det finns säkerligen en och annan oärlig jägare också efter vad jag hört talas om. Själv känner jag dock inga sådana utan alla följer lagens bokstav och sköter sig som de ska.
Att tycka och känna en sak må alla göra, men att framhäva sina åsikter som sanning ska man vara lite försiktig med. Om man inte har väldigt djupa kunskaper i ett ämne så vet man ju inte var sanningen ligger.
Världen innehåller mycket mera gråtoner än man kan företsälla sig. Allt är inte svart eller vitt.
|