CITAT (KURT @ 28-08-2008, 14:27)

Den här fårägaren hade ju i alla fall inte gjort något för att skydda sina får, inget rovdjurssäkert stängsel och inga hundar. Jag har närmat mig fårhagar där de har de här speciella hundarna som lever med fåren, de reagerade omedelbart jag kom nära hagen och reste sig upp och skällde! Det är ju konstigt att just svenska fårägare inte klarar av att leva med rovdjur, när man uppenbarligen klarar av det i länder som har så mycket mera får, t ex Italien och Rumänien.
håller fullständigt med i allt du skriver!
CITAT (Euphorbia @ 28-08-2008, 14:39)

Vart ska man bo då? Vargen har möjlighet att sprida sig i princip överallt, jag har alldrig sagt att vargen ska utrotas, men att den bör hållas på en rimlig nivå, och framförallt så gott det går hållas från bebyggelse, för det är ingen naturlig miljö för vargar.
Har man får bör man följa djurskyddslagen och den säger att man ska skydda sina djur från onödigt lidande.
Dom har det säkert inte bättre i Italien och Rumänien, men där är det iallafall tillåtet att skydda sina djur genom jakt.
Jag tycker inte att det är rättvist att den mänskliga rasen anser andra djur ha större rätt att leva än människor, när inte tex. vargar eller andra djur har samma etik och moral.
vargantalet i sverige är ju inte ens uppe i en rimlig nivå ännu! man skyddar sina djur från onödigt lidande om man skaffar sig riktiga boskapsvaktande hundar, riktigt stängsel och passar sin boskap, svårare än så är det inte.
CITAT (Euphorbia @ 28-08-2008, 16:36)

Jag lämnar den här disskussionen, ni har en fruktansvärd människosyn,
jag anser mig inte kunna resonera med veganer.
/en djurvän
jag är inte vegan men djurvän och anser att eftersom det går att skydda sig mot varg så ska man låta den leva.