CITAT (Hårboll @ 31-08-2008, 02:01)

Jag skulle oxå vilja passa på att ställa en fråga när det nu finns en sån bra tråd
Jag har en phalaenopsis och en dendrobium phalaenopsis som blommade över nån gång i våras. Stänglarna torkade ner på båda så jag klippte av dom. Jag har vattnat lite när det verkat behövas och gett näring då och då. Dendrobiumen har fått en ny bulb (heter det va?) och phalaenopsisen har fått två nya blad.
Nu skulle jag bli lycklig om jag fick dom att blomma igen. Tidigare i denna tråd stod ju att man ska sätta dom runt 15 grader och att ljuset inte är viktigt. Betyder det att dom kan stå i totalt mörker? Enda stället där jag har dom temperaturerna är i garaget och förrådet och där finns inte minsta lilla fönster. Eller finns det nåt annat sätt? Är det kört att få dom blomma om om man har dom i rumstemperatur? Det vore så roligt att få dom blomma om.
Hej!
Jag har oxå en Dendrobium Phalaenopsis som jag ställde ut i början på juli. Men så läste jag i min orkidébok att just
den ska INTE ställas ut på sommaren, så då åkte den in igen! Jag tror att det är den orkidé som kräver mest värme. Det står i min bok att den härstammar från Norra Australien samt öarna som är norr om. Växer på ljusa och varma bergssidor. Där är det tydligen väldigt varmt dygnet runt...
Boken rekommenderar följande temperaturer:
Sommar: Dag: upp till 30 grader. Natt: ca 20 grader.
Vinter: Dag: ca 20 grader. Natt: Ej under 18 grader.
Riklig genomvattning under tillväxtperiod då bulber bildas. (måste torka upp emellan)
Sedan när bulberna är färdigväxta, sparsamt. Endast så mycket att inte bulberna skrumpnar.
Placering: Så ljust som möjligt året om. Skydda mot stark sol.
Skillnad är det då med Dendrobium nobile som bör/måste ut på sommaren för att befrämja en
riklig och tät blomning senare på vintern.
Mvh.