CITAT (ingrid fuxwall @ 30-08-2008, 22:28)

Är inte på något sätt varghatare men nu talar vi om en individ som rivit 80 tamdjur på kort tid + en älg och kanske något mer.
Bor i området och här har funnits varg i ganska många år - som man sett, inte bara antaget - till och med jag har träffat varg, när jag var ute med hundarna.
Men denna individen har alltså tagit död på extremt många får, något som inte är normalt och även om jag håller med om att medias bilder och hetsande är fel så tycker jag inte att det är fel att man "tar bort" ett djur som beteer sig så "felaktigt" som denna varg gjort, men som sagt det är min åsikt som jag står för. Sedan tycker jag att det är för bedrövligt att de fårägare som fått sina djur rivna och som inte varit annomyma, att de blivit mordhotade - blir även jag det eftersom jag tar parti? mot denna speciella varg
Tänker lite vidare och konstaterar att om jag har en hund som tar död på tamdjur så blir troligtvis den hunden omhändertagen och avlivad - varför ska det vara annorlunda för en varg? Menar som så att ett och annat får kan väl vara ok, för vargens del, men inte så många. Men jag lär kanske om när jag läst Era svar om varför en varg ska tillåtas sätta skräck i ett så stort område som denna varg antagligen gjort.
ingrid
Jag köper ditt resonemang när det gäller denna specifika varg.
Eftersom den har förlorat sin naturliga respekt för människa och anser att boskapen enbart är ett smörgåsbord, är det rätt med skyddsjakt.
Det jag däremot vänder mig emot, är när pressen hausar upp vargrädslan och varghatet med artiklar som..."vi vågar inte släppa ut barnen på dagis" ...Och liknande...
Vargen är skygg av naturen och stör inte i onödan.
Något proffs sa vid ett tillfälle, att ända gången varg river tamboskap, är när den har ungar, eller när en ungvarg vandrar.