Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vargjakt, jag mår faktiskt illa av det här..
          Wilmer
          Inlägg 28-08-2008, 12:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Vi har haft varg i trakten som rivit får ett tag. Nu är en av vargarna skjuten. Jag mår rent illa när jag läser lokaltidningen nu.

webradio direkt från jakten

artikel

Visst är det tråkigt att bli av med sina djur, men vet man att det finns varg får man väl skydda dem så gott det går? Ta in dem på nätterna, vad som helst. Men det är väl för jobbigt.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-08-2008, 21:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Är inte på något sätt varghatare men nu talar vi om en individ som rivit 80 tamdjur på kort tid + en älg och kanske något mer.

Bor i området och här har funnits varg i ganska många år - som man sett, inte bara antaget - till och med jag har träffat varg, när jag var ute med hundarna.
          Men denna individen har alltså tagit död på extremt många får, något som inte är normalt och även om jag håller med om att medias bilder och hetsande är fel så tycker jag inte att det är fel att man "tar bort" ett djur som beteer sig så "felaktigt" som denna varg gjort, men som sagt det är min åsikt som jag står för. Sedan tycker jag att det är för bedrövligt att de fårägare som fått sina djur rivna och som inte varit annomyma, att de blivit mordhotade - blir även jag det eftersom jag tar parti? mot denna speciella varg

Tänker lite vidare och konstaterar att om jag har en hund som tar död på tamdjur så blir troligtvis den hunden omhändertagen och avlivad - varför ska det vara annorlunda för en varg? Menar som så att ett och annat får kan väl vara ok, för vargens del, men inte så många. Men jag lär kanske om när jag läst Era svar om varför en varg ska tillåtas sätta skräck i ett så stort område som denna varg antagligen gjort.

ingrid

Citera
          pejori
          Inlägg 31-08-2008, 21:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (ingrid fuxwall @ 30-08-2008, 22:28) *
          Är inte på något sätt varghatare men nu talar vi om en individ som rivit 80 tamdjur på kort tid + en älg och kanske något mer.

Bor i området och här har funnits varg i ganska många år - som man sett, inte bara antaget - till och med jag har träffat varg, när jag var ute med hundarna.
          Men denna individen har alltså tagit död på extremt många får, något som inte är normalt och även om jag håller med om att medias bilder och hetsande är fel så tycker jag inte att det är fel att man "tar bort" ett djur som beteer sig så "felaktigt" som denna varg gjort, men som sagt det är min åsikt som jag står för. Sedan tycker jag att det är för bedrövligt att de fårägare som fått sina djur rivna och som inte varit annomyma, att de blivit mordhotade - blir även jag det eftersom jag tar parti? mot denna speciella varg

Tänker lite vidare och konstaterar att om jag har en hund som tar död på tamdjur så blir troligtvis den hunden omhändertagen och avlivad - varför ska det vara annorlunda för en varg? Menar som så att ett och annat får kan väl vara ok, för vargens del, men inte så många. Men jag lär kanske om när jag läst Era svar om varför en varg ska tillåtas sätta skräck i ett så stort område som denna varg antagligen gjort.

ingrid

Jag köper ditt resonemang när det gäller denna specifika varg. tummenupp.gif
          Eftersom den har förlorat sin naturliga respekt för människa och anser att boskapen enbart är ett smörgåsbord, är det rätt med skyddsjakt. tummenupp.gif

Det jag däremot vänder mig emot, är när pressen hausar upp vargrädslan och varghatet med artiklar som..."vi vågar inte släppa ut barnen på dagis" ...Och liknande...

Vargen är skygg av naturen och stör inte i onödan.
          Något proffs sa vid ett tillfälle, att ända gången varg river tamboskap, är när den har ungar, eller när en ungvarg vandrar. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 31-08-2008, 21:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (pejori @ 31-08-2008, 22:49) *
          Jag köper ditt resonemang när det gäller denna specifika varg. tummenupp.gif
          Eftersom den har förlorat sin naturliga respekt för människa och anser att boskapen enbart är ett smörgåsbord, är det rätt med skyddsjakt. tummenupp.gif

varför det?
          ta in vargen och gör en mentalbeskrivning på den.. *skoja* flirting.gif
          nog är det fel på just den vargen men bara för det så är det ju inte fel på alla. skydda boskapen och sluta gnäll!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Bettson
          Inlägg 01-09-2008, 05:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (herkules @ 31-08-2008, 22:56) *
          varför det?
          ta in vargen och gör en mentalbeskrivning på den.. *skoja* flirting.gif
          nog är det fel på just den vargen men bara för det så är det ju inte fel på alla. skydda boskapen och sluta gnäll!

Fast skydda och skydda..... inte så jädrans lätt. Finns ju andra lagar att ta hänsyn till också.

Tex skydda med speciell hund.ENligt vad jag vet så får man inte ha hund lös utan tillsyn under sommarperioden. Alltså speciella hundar som vaktar flocken själva är olagliga.

Ta in djuren. Vargangrepp kan ske både natt och dagtid. Skylle man skydda dom den vägen så bryter man mot en annan lag som säger att djuren skall ha en viss tids betesdrift per år.

Vakta dom själv. Läste just en utredning ang om varg dödar människor eller inte. Förutom en massa konstigheter så stod det bland annat.

Att skador globalt av varg har minskat sedan 1800-talet beror dels på att vargantalet har minskat dels på att boskapsvaktande barn inte längre förekommer.

Så vakta fåren med hjälp av den yngre generationen som man gjorde förr verkar inte tillrådligt.

Så vakta med hjälp av vuxna människor som förmodligen förväntar sig lön. 3 x 8 timmar per dygn.
          Undrar vilken produktion som skulle hålla ekonomiskt för det.

Så återkommer man till de sk stängslen. Ett normalt stängsel upptar en betydande kostnad i djurskötsel. Ett stänglsel av denna typ är otroligt mycket dyrare. Visselrligen bidrag men i alla fall.

Ska det var säkert också. Med tanke på att en varg lätt tar ett sutt stillastående på 9 meter utan att ens en gång anstränga sig så lägre typ elstängsel lär den hoppa över. Ska vara typ viltstängsel då.

Men det går att tränga sig igenom maskorna om man är stark och smidig. Elektrifierat viltstängsel då borde definitivt hålla Vargen ute. Men sånt får man heller inte ha av djurskyddsskäl eftersom djuren man skall hägna in kan fastna och sedan bli elgrillade vilket tolkas som djurplågeri.

Så skydda sig och skydda sig verkar inte så himla lätt i mina ögon. Inte om man verkligen ser på det praktiskt.

Ska du vara laglig så återstår nog inget annat än att lägga ner produktionen och låta betes och hagmarker växa igen. Eller plantera energiskog eller nåt annat jädrigt fult som folk förfasar sig över.
          Tänk att bonndj******a ska förfula landskapet så och så bara gnäller dom desstuom.

Citera
          herkules
          Inlägg 01-09-2008, 08:02
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Bettson @ 01-09-2008, 06:07) *
          Fast skydda och skydda..... inte så jädrans lätt. Finns ju andra lagar att ta hänsyn till också.
          Tex skydda med speciell hund.ENligt vad jag vet så får man inte ha hund lös utan tillsyn under sommarperioden. Alltså speciella hundar som vaktar flocken själva är olagliga.
          Ta in djuren. Vargangrepp kan ske både natt och dagtid. Skylle man skydda dom den vägen så bryter man mot en annan lag som säger att djuren skall ha en viss tids betesdrift per år.
          Vakta dom själv. Läste just en utredning ang om varg dödar människor eller inte. Förutom en massa konstigheter så stod det bland annat.
          Att skador globalt av varg har minskat sedan 1800-talet beror dels på att vargantalet har minskat dels på att boskapsvaktande barn inte längre förekommer.
          Så vakta fåren med hjälp av den yngre generationen som man gjorde förr verkar inte tillrådligt.
          Så vakta med hjälp av vuxna människor som förmodligen förväntar sig lön. 3 x 8 timmar per dygn.
          Undrar vilken produktion som skulle hålla ekonomiskt för det.
          Så återkommer man till de sk stängslen. Ett normalt stängsel upptar en betydande kostnad i djurskötsel. Ett stänglsel av denna typ är otroligt mycket dyrare. Visselrligen bidrag men i alla fall.
          Ska det var säkert också. Med tanke på att en varg lätt tar ett sutt stillastående på 9 meter utan att ens en gång anstränga sig så lägre typ elstängsel lär den hoppa över. Ska vara typ viltstängsel då.
          Men det går att tränga sig igenom maskorna om man är stark och smidig. Elektrifierat viltstängsel då borde definitivt hålla Vargen ute. Men sånt får man heller inte ha av djurskyddsskäl eftersom djuren man skall hägna in kan fastna och sedan bli elgrillade vilket tolkas som djurplågeri.
          Så skydda sig och skydda sig verkar inte så himla lätt i mina ögon. Inte om man verkligen ser på det praktiskt.
          Ska du vara laglig så återstår nog inget annat än att lägga ner produktionen och låta betes och hagmarker växa igen. Eller plantera energiskog eller nåt annat jädrigt fult som folk förfasar sig över.
          Tänk att bonndj******a ska förfula landskapet så och så bara gnäller dom desstuom.

att grilla en varg eller två skulle väl inte hindra någon.. men visst kan det mycket väl vara så att lagar och förordningar ställer till hinder. så de som faktiskt skyddar sina djur med hundar är olagliga, det visste inte jag, för det finns ju de som gör det i vargrika områden och deras djur får vara ifred. det kanske finns dispenser att söka?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-09-2008, 19:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (herkules @ 01-09-2008, 09:02) *
          ...det kanske finns dispenser att söka?

Det tror jag också, det finns ju bevisligen elstaket som funkar och anatoliska herdehundar som vaktar sin flock. De är nog knappast helt utan tillsyn. Konstigt att det är lagligt att ha hundar som prydnad eller leksak, men olagligt med hundar som gör sitt jobb och är lyckliga?!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Wilmer   Vargjakt   28-08-2008, 12:08
          Euphorbia   men vet man att det finns varg får man väl skydda ...   28-08-2008, 12:22
          Wilmer   Locka med mat.. Vallhund.. De lär sig snabbt. Seda...   28-08-2008, 12:25
          Euphorbia   Locka med mat.. Vallhund.. De lär sig snabbt. Seda...   28-08-2008, 12:41
          Euphorbia   Jag tycker faktiskt mer synd om fåren, resten av ...   28-08-2008, 13:08
          KURT   Jag tycker faktiskt mer synd om fåren, resten av D...   28-08-2008, 13:27
          herkules   Den här fårägaren hade ju i alla fall inte gjort n...   28-08-2008, 21:12
          Red Top   håller fullständigt med i allt du skriver! var...   28-08-2008, 21:26
          Bettson   Ser att mitt eget inlägg också försvann någonstans...   30-08-2008, 15:08
          Wilmer   Jag har ingen aning om staketen hjälper eller inte...   28-08-2008, 13:21
          Euphorbia   Jag har ingen aning om staketen hjälper eller inte...   28-08-2008, 13:26
          KURT   Inte ens kolmårdens staket som är byggda för varg...   28-08-2008, 13:29
          Euphorbia   Men då kan man ju inte heller odla några grönsaker...   28-08-2008, 14:25
          AstLar   Jag tror ju inte att detta händer för att någon är...   28-08-2008, 14:58
          skogstroll   jag har alltid haft svårt att förstå varför det sk...   28-08-2008, 13:28
          Euphorbia   jag har alltid haft svårt att förstå varför det sk...   28-08-2008, 13:39
          skogstroll   Vart ska man bo då? Vargen har möjlighet att sprid...   28-08-2008, 15:03
          Euphorbia   vi kanske ska hålla människorna och deras husdjur ...   28-08-2008, 15:17
          Red Top   Däremot så skulle jag tycka att det var trevligt a...   28-08-2008, 18:46
          Bettis   Jaha och nu sitter mamman där med sina valpar och ...   28-08-2008, 13:38
          KURT   De vilda djur i Sverige som främst dödar människor...   28-08-2008, 13:44
          Bettis   De vilda djur i Sverige som främst dödar människor...   28-08-2008, 13:48
          embees   De vilda djur i Sverige som främst dödar människor...   29-08-2008, 09:15
          Aqvakul   Är det inte märkligt att det finns fler vargar i I...   28-08-2008, 14:30
          Euphorbia   Är det inte märkligt att det finns fler vargar i I...   28-08-2008, 14:53
          Euphorbia   I Italien har vargen funnits i hundratals år, i sv...   28-08-2008, 14:59
          KURT   I Italien har vargen funnits i hundratals år, i sv...   28-08-2008, 15:20
          Gunilla T   Precis som Wilmer mår jag fruktansvärt illa av att...   28-08-2008, 15:13
          Aqvakul   Precis som Wilmer mår jag fruktansvärt illa av att...   28-08-2008, 15:29
          Euphorbia   Tack för en härlig beskrivning, delar dina känslor...   28-08-2008, 15:36
          Aqvakul   Jag lämnar den här disskussionen, ni har en frukta...   28-08-2008, 15:40
          Euphorbia   Jag är inte vegan och min människosyn är nog rätt ...   28-08-2008, 15:47
          Ingrid Zon3   jag förstår fortfarande inte hur det kan var mer s...   28-08-2008, 18:40
          Gossen Ruda   Jag har en teori för varför så många får blir atta...   28-08-2008, 17:47
          Ingrid Zon3   Läser artikeln och äcklas: "-Det var en härli...   28-08-2008, 18:35
          Platinum   Nog är det lite som RedTop skriver att det är männ...   28-08-2008, 19:23
          Jan Lindgren   Hej! Sverige är ett stort land så nog har vi p...   28-08-2008, 19:30
          Red Top   Hej! Tänk vilken turistattraktion det vore me...   28-08-2008, 20:03
          Platinum   Och när turisterna ändå kommer dit för att titta p...   28-08-2008, 20:29
          Solstorm   När man läser den här tråden så får man lätt uppfa...   29-08-2008, 08:32
          Myosotis   Solstorm! Det har inte planterats ut några var...   29-08-2008, 09:00
          Aqvakul   Solstorm! Det har inte planterats ut några var...   29-08-2008, 09:17
          Red Top   Och Jan Lindgren! Varför skulle samerna ha min...   29-08-2008, 11:04
          KURT   Tema: Är vargarna inplanterade? http://www.de5st...   29-08-2008, 09:11
          pejori   Nu skall jag dessutom lägga mera ved på brasan. :t...   29-08-2008, 22:15
          Bettson   I rovdjursfrågorna cirkulerar det alltid en massa ...   30-08-2008, 14:17
          Jan Lindgren   Hej! Vargen och människan har funnits ungefär ...   30-08-2008, 16:19
          KURT   Men utanför renbetesområdet gör ju i princip ALLA ...   30-08-2008, 17:03
          Bettson   Rovdjuren är statens byte och ägs av staten. Därme...   30-08-2008, 17:10
          pejori   varför det? ta in vargen och gör en mentalbeskrivn...   31-08-2008, 22:55
          Jan Lindgren   Hej! Hur är det? Får man full ersättning för s...   31-08-2008, 09:30
          Euphorbia   Hej! Hur är det? Får man full ersättning för s...   31-08-2008, 21:03
          ingrid fuxwall   Det finns säkert en massa sätt - Hedehundar, fårah...   01-09-2008, 20:02
          Euphorbia   Någon stans läste jag att ett får, minns inte om d...   07-09-2008, 14:29
          KURT   Och dom pengarna liksom bidraget man får för att b...   07-09-2008, 15:25

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2025, 20:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon