CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 21:53)

Jag kommer inte ihåg hur blommorna var, den har bara blommat en gång o det var när jag köpte den för 4-5 år sedan.
Naturligtvis är det bäbisar på den.... varför slog det inte mig..

har undrat varför den var så spretig

..

för att du väckte min slumrande hjärna

Hej M.
Jag tror nog också att det är en nobile när du beskriver att den inte har blommat på 4-5 år.
När jag var på Orkidéföreläsningen med Arne Kastberg i mars månad (Blomsterlandets utställningar) så sa han att nobilen inte blommar om på samma bulber.
Dom ska klippas ned för att befrämja att nya bulber ska växa upp. Det är bara Dendrobium compactum som blommar om på samma bulber! Det kan ju vara därför som inte din har blommat sedan.
Om det är en nobile som du har är väl svårt att bestämma till 100%. Dendrobium är det största av alla orkidésläkter med över 1000 arter. Vanligast hos oss är: D. phalaenopsis hybrider, D. nobile hybrider, D. compactum och D. kingianum. Bladen ser lika ut på alla... så jag tror att man måste vara väldigt kunnig för att artbestämma eller sortbestämma då den inte blommar.
Jag vet inte om
jag tror på till 100% att den inte blommar om då jag har sett blommande nobilar hos en gammal tant som inte alls gjort något med sin. Men det kan ju vara så att den satt keikis och att det var
dessa som blommade. Eller så kanske det kan vara så, att det
kan komma blommor på gamla bulber fast bara ett fåtal stycken.
Jag köpte en nobile när det var föreläsning här, och klippte ned den efter blomningen i början av maj. Nu har den 6 st nya "bulb-stänglar" eller vad de nu kallas som har varit ute hela juli + augusti.
Bifogar bild från mars -08, där min Dendrobium nobile står i fönstret till vänster i bild, tillsammans med flera andra orkidéer. Där har den nyss börjat blomma. Har inte någon bild på när den är i full blom, tråkigt nog.
Den andra bilden är tagen alldeles nyss, för att du ska få se hur många "nya" som ska blomma nästa gång, om turen infinner sig...