Jag föreslår att du kolla med Blomkvist
http://www.blomqvistplantskola.com/index.php?link=2 som är specieliserade på växter för kallare zoner.
Det är väldigt få bigarråer som är självfertila (Stella, Lapins och några till) och inga av dessa är nog härdiga i zon 4. Begreppet självpolinerande har jag aldrig hört. Det finns ju massvis med vilda körsbärsträd ute i skogarna, kanske kan de pollinera ditt träd. Du kan ju låta det stå i några år och blir det bär så pollineras det, blir det inga bär så kanske måste du skaffa ett träd till, i så fall en annan bigarrå.
Dock, stora bigarråträd levererar bara fågelmat, därför är det bra med dvärgträd som du kan sätta fågelnät över. Lite mer om bigarråer på Gisela5 hittar du här,
ebe plant. Det där med 10 kg efter 4 år skall du ta med en nypa salt, jag får något hundratal bär efter 6 år, men det kan bero på att mina träd växer för nära Östersjön eller på något annat, som jag inte har fattat.
I år förstörde kråkorna alla mina bigarråer innan jag hann sätta upp fågelnät, de var gröna kart då...