|
NinaElisa
31-08-2008, 18:03
Handlade på Trädgårdshuset i Skarpnäck idag. Jag kan ingenting om fruktträd alls, ska ge ett körsbärsträd i present till min svärmor. Jag sa att jag måste ha hjälp att välja lämplig sort. Kriterierna var:
- söta körsbär - ska fungera i zon 4 - ska bli ett stort träd
Han pekade på ett som var härdigt i zon 1-3 men jag såg det och tyckte inte det skulle bli bra, han sa att det fungerar ändå men jag ville inte chansa. Såg ett som var zon 1-4 och jag TROR det var Fryksås. Men jag har ju noll koll och nu här på balkongen står en Almän gulröd bigarrå härdig i zon 1-3. Det står dessutom på lappen att det är ett miniträd och det är ju inte direkt vad jag ville ha. Såhär står det exakt på lappen:
Gi-Sel-A miniträd sötkörsbär (Medel)stort, gulrött, sött bär i jul-aug Litet träd. Bär rätt sent men rikligt. Pollin. Erianne, Frogmore, Klarbär, Merton Glo Zon | - |||
Kom nu att tänka på det här med pollinering, det sa han inget om och jag frågade naturligtvis inte, har aldrig köpt träd förut. Har sett på nätet att vissa sorter är självpollinerande! Finns inga grannar för de bor ute i skogen vid en sjö och inget annat körsbärsträd på tomten.
Ska ringa dem imorgon och fråga vad jag ska göra, om jag kan byta det till nåt annat, men kul att höra vad ni har att säga.
Mvh Nina
Aqvakul
31-08-2008, 18:38
Det behövs pollengivare - du bör alltså köpa två träd.
Verkar dumt att köpa ett icke-härdigt träd.
Det faktum att det är ett miniträd, dvs ympat på svagväxande grundstam, gör det mindre härdigt än om det varit ympat på "normal" grundstam. Bigarråträd kan bli jättestora och därför är det bra med minivarianter i den lilla trädgården.
Rent allmänt så är sötkörsbär inte så härdiga. Kanske kan du tänka dig ett annat fruktträd, t.ex. plommon?
ingrids
31-08-2008, 19:55
Har du möjlighet att lämna igen trädet och handla i en annan butik som är i zon 4? Enligt min erfarenhet säljer de flesta butiker det som funkar i zonen runt omkring eller lägre. Det finns härdiga sötkörsbär som kommit österifrån men de säljs nog bara i zon 4-5. Själv har jag en lettisk låg som är självfertil sötkörsbär, härdig i zon 5.
NinaElisa
31-08-2008, 20:00
CITAT (Aqvakul @ 31-08-2008, 19:38)  Det behövs pollengivare - du bör alltså köpa två träd.
Verkar dumt att köpa ett icke-härdigt träd.
Det faktum att det är ett miniträd, dvs ympat på svagväxande grundstam, gör det mindre härdigt än om det varit ympat på "normal" grundstam. Bigarråträd kan bli jättestora och därför är det bra med minivarianter i den lilla trädgården. Rent allmänt så är sötkörsbär inte så härdiga. Kanske kan du tänka dig ett annat fruktträd, t.ex. plommon? Hej och tack för svar! Tomten/gården är oändligt stor med massa buskar men endast två gamla stora stiliga äppelträd så plats finns för fler träd. Jag vill gärna att trädet därför ska bli stort och ståtligt och ett minne för kommande generationer som ärver lantstället (kanske blir det vi). Vackra blommor och söta körsbär som bonus om det lyckas vore fantastiskt. Det är strax norr om Stockholm så därför vill jag ha ett härdigt till zon 4, fattar inte varför han sålde detta träd till mig när jag sa att jag INTE vill ha ett för zon 1-3 "men som säkert fungerar ändå". Vilka sorter är annars självpollinerande? Finns det självpollinerande plommonträd? Blir plommonträd stora och blommar de vackert? Kanske får vi gå ihop med svärfar och köpa henne två träd, helt enkelt...
NinaElisa
31-08-2008, 20:12
CITAT (ingrids @ 31-08-2008, 20:55)  Har du möjlighet att lämna igen trädet och handla i en annan butik som är i zon 4? Enligt min erfarenhet säljer de flesta butiker det som funkar i zonen runt omkring eller lägre. Det finns härdiga sötkörsbär som kommit österifrån men de säljs nog bara i zon 4-5. Själv har jag en lettisk låg som är självfertil sötkörsbär, härdig i zon 5. Hej, Jag har tänkt skicka svärfar att byta trädet imorgon, de hade en sort som var härdig till zon 4 (tror det var Fryksås) men jag minns inte varför vi inte fick med oss den hem idag. Butiken ligger i södra Stockholm och det är ju inte långt till gränsen för zon 4 som är vid Uppsala nånstans va? Har läst nånstans att Fryksås är självpollinerande, stämmer det eller är det ändå bäst att köpa 2 st? Annars kanske vi byter det mot ett plommonträd, jag fick bara en romantiskt bild i huvudet av ett gigantiskt och vackert körsbärsträd som mina ungar kan käka körsbär ur i framtiden.
ingrids
31-08-2008, 20:19
Skickar med en länk till en pollineringstabell (hittad via en annan tråd som jag inte hittar igen) över körsbär som också har zonangivelser. Om du vill ha ett stort träd behöver du som du redan märkt kolla så att du inte får Gisela som grundstam, hon är anpassad till moderna småträdgårdar. Men det finns andra stammar och rotäkta träd också på markanden.
NinaElisa
31-08-2008, 20:30
Tack för länken. Verkar som jag har missuppfattat ordet självpollinerande. Innebär det att det bara pollineras med hjälp av en annan av samma sort? Det är nog ordet självfertil jag menar, verkar inte finnas några sådana sorter.
Alt 1 är att svärfar pyntar träd nr 2 (det blir lite dyrt för mig annars) och vi tar 2 st Fryksnäs eller vad de nu har för zon 4.
Alt 2 är helt enkelt ett starkväxande plommonträd!
Vi får se vad morgondagen har att utvisa.
tvilling77
02-09-2008, 07:53
Bor du i ett villaområde så behöver du inte köpa 2 träd eftersom det oftast inom en radie av ca 3 km finns flera träd som kan hjälpa till med pollineringen!
Jan af Lisö
02-09-2008, 12:03
Jag föreslår att du kolla med Blomkvist http://www.blomqvistplantskola.com/index.php?link=2 som är specieliserade på växter för kallare zoner. Det är väldigt få bigarråer som är självfertila (Stella, Lapins och några till) och inga av dessa är nog härdiga i zon 4. Begreppet självpolinerande har jag aldrig hört. Det finns ju massvis med vilda körsbärsträd ute i skogarna, kanske kan de pollinera ditt träd. Du kan ju låta det stå i några år och blir det bär så pollineras det, blir det inga bär så kanske måste du skaffa ett träd till, i så fall en annan bigarrå. Dock, stora bigarråträd levererar bara fågelmat, därför är det bra med dvärgträd som du kan sätta fågelnät över. Lite mer om bigarråer på Gisela5 hittar du här, ebe plant. Det där med 10 kg efter 4 år skall du ta med en nypa salt, jag får något hundratal bär efter 6 år, men det kan bero på att mina träd växer för nära Östersjön eller på något annat, som jag inte har fattat. I år förstörde kråkorna alla mina bigarråer innan jag hann sätta upp fågelnät, de var gröna kart då...
NinaElisa
02-09-2008, 13:17
CITAT (tvilling77 @ 02-09-2008, 08:53)  Bor du i ett villaområde så behöver du inte köpa 2 träd eftersom det oftast inom en radie av ca 3 km finns flera träd som kan hjälpa till med pollineringen! Det ligger ensamt utanför en liten by, inga grannar i närheten som sagt. Men om det inom 3 km finns....ingen aning men changsen är nog liten.
NinaElisa
02-09-2008, 13:32
CITAT (Jan af Lisö @ 02-09-2008, 13:03)  Jag föreslår att du kolla med Blomkvist http://www.blomqvistplantskola.com/index.php?link=2 som är specieliserade på växter för kallare zoner. Det är väldigt få bigarråer som är självfertila (Stella, Lapins och några till) och inga av dessa är nog härdiga i zon 4. Begreppet självpolinerande har jag aldrig hört. Det finns ju massvis med vilda körsbärsträd ute i skogarna, kanske kan de pollinera ditt träd. Du kan ju låta det stå i några år och blir det bär så pollineras det, blir det inga bär så kanske måste du skaffa ett träd till, i så fall en annan bigarrå. Dock, stora bigarråträd levererar bara fågelmat, därför är det bra med dvärgträd som du kan sätta fågelnät över. Lite mer om bigarråer på Gisela5 hittar du här, ebe plant. Det där med 10 kg efter 4 år skall du ta med en nypa salt, jag får något hundratal bär efter 6 år, men det kan bero på att mina träd växer för nära Östersjön eller på något annat, som jag inte har fattat. I år förstörde kråkorna alla mina bigarråer innan jag hann sätta upp fågelnät, de var gröna kart då... Jag är faktiskt tveksam till om mna svärföräldrar orkar sätta nät för att få bär, de är inte särskilt trädgårdsintresserade. Ett stort vackert blommande träd med några bonusbär blir jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|