CITAT (Sofiia @ 02-09-2008, 12:45)

Skillnaden mellan nobilen och phalaenopsis är också att nobilens blad finns på den övre två tredjedelarna av bulben medan det på phalaenopsis hybrider finns blad hela vägen. Därav ser man lätt att det åtminstone inte är en dendrobium phalaenopsis hybrid. D. kingianum har rundare bulber och compactum har bladen lika som dendrobium phalaenopsis.
fast man brukar väl dela dem och inte klippa ner dem?

Har ännu inte delat min för jag har helldre en stor planta (men det är då en phalaenopsis-hybrid).
Hej Sofiia!
Jag minns inte säkert hur Arne sa ang D. phal.typerna. Jag köpte själv en sådan samma kväll som nobilen. Jag har inte klippt den då jag inte tordes. Så jag får väl se nästa gång den tänker blomma vilka bulber det blommar på. Nya eller gamla.
Det gör ju lite ont i en när man ska klippa ned. För mig var det så i alla fall...
Dock så borde han veta tycker jag, han har ju hållit på med orkidéer i ett 30-tal år, tror jag det var.
Kan rekommermdera, om du bor i närheten av Blomsterlandet, att du kollar om Arne ska dit nu i höst, om du inte redan har varit.
Jag tror att dom kör igång nästa vecka, från Gävle och nedåt i Sverige, med alla utställningar och föreläsningar. Suveränt, tyckte jag att det var.