Hej!
Jag har också reagerat på att hästar som används i tävlingssammanhang körs/rids och tränas hårt så mycket tidigare än "vanliga sällskapshästar". (vet inte hur det är nu, men förr fick hästar under 5 år inte användas som skolhästar tex). Och visst är vissa av missbruker som barrering otroligt fel...
Men jag har också haft att göra med hästar som verkligen tycker det är kul att tex hoppa, eller gå på dressyrbanan och så vidare. Jag tror de flesta av hästarna som används i sina sporter gillar det de gör. såg nyligen en gammal travhäst nöjesspringa på bana, helt spö-fritt, med svansen i vädret och en j**la fart.

Tror de som är framgångsrika är det för att de har viljan och att det därför avlats lika mkt på den som snabba ben.
Sen är det ju knepigt med att de inte kan säga vad de vill eller inte vill... Fast det problemet finns i alla "djuraktiviteter". kattutställningar? hundsporter? Jag oroar mig tex ibland för om katterna tycker det är jobbigare med resan till landet än det tycker det är skönt att komma dit

. (inte fullt lika allvarligt, men lite samma filosofiska problem)