CITAT (Anic @ 02-09-2008, 17:51)

Jag kastrerade min katt för en vecka sedan och det kostade 1000 kr, och då vad det en titthålskastrering men ett pyttelitet sår, hon var groggy samma dag men dagen efter var hon som vanligt.
Att låta katten löpa är mer slitsamt och stressade för henne än att kasterar henne. Den vetrinär jag var hos gjorde kasteringar från 12 veckor ålder, vilket börjar bli vanligare men tyvärr saknar många veterinärer kunskapen för att kunna göra det själva.
Det finns nästan 400 000 hemlösa katter som behöver hem, genom att inte ta ungar själv, hjälper du dem få ett hem som annars hade upptagits av dina kattungar. Men jag förstår dig helt och hållet, det var tråkigt att kasterar min lilla Molly och veta att jag aldrig skulle höra ljudet av små tassar som hade varit så mysigt, men jag känner mig bättre när jag tänker på de hemlösa som får större chanser till hem.
Å vad skönt att det är så pass litet ingrepp! Trodde faktiskt de skulle öppna hela magen.
Alltså, visst skulle jag jättegärna vilja ha kattungar efter henne då hon är så helt underbart snäll och trevlig, men nackdelarna överväger. För det första skulle jag vilja välja "rätt" pappa, för det andra vill jag inte para henne på första löpet så då får man stå ut med det ett par gånger, vilket är asjobbigt både för katten och hennes människor. Sen verkar det ju som om man slipper ganska mycket strul med personlighetsförändringar, infektioner osv. med kastrering jämfört med andra alternativ. Och vi vill ju absolut inte att hon ska börja löpa innan vi fixat det, damen kan nämligen vara lite rymningsbenägen emellanåt, dock har det blivit mycket bättre sedan hon var på semester hos mormor och morfar och fick springa ut och in som hon ville.