CITAT (Netha @ 02-09-2008, 22:00)

Nybörjare som jag är ... undrar hur länge Phalaenopsis blommar?
Min har haft blommorna ( 11 st) i ca 3 mån och ser fortfarande jättefräsch ut.
Den andra med mörklila blommor, har blommat ut för ca 4 veckor sedan,
den får stå bakom gardinen, men vattnas som den blommande.
Jag vattnar igenom med 2 liter vatten var 10:e dag, har inte gett någon gödning.

Hej Netha!
Vilken fin phalaenopsis du visar upp! Verkligen fräsch!
Å den andra stackar'n får stå och "skämmes" bakom gardinen....
Jag har haft dom som blommat ca ett halvår när det varit gynnsamt. Det beror väl på, hur luftfuktigheten och ljuset är. Ofta händer det, att när hälften av blommorna lossnat så skjuter det en ny stängel eller kvist på den blommande stängeln, och så bara fortsätter den att blomma vidare i flera månader till.
Jag brukar skriva upp ibland när någon börjar att blomma men sedan glömmer jag att skriva vilket datum som är det sista....
Jag har märkt en otrolig skillnad på mina phalaenopsar i år ef.s. jag började ge dom gödning i mars. (hade aldrig givit dom det tidigare) Då fick dom göd-badas varje gång jag vattnade igenom, en g/vec. fram till midsommar ung. Sedan gödning bara en g i mån. Har nu fått den grövsta stängeln någonsin på en av dom. Närmare 1 cm i diam, kanske mer..? Bara knoppar ännu på den.
De andra har fått både stora lååånga blad (ser ut som ox-tungor..)

och kraftiga rötter samt keikis och nya plantor som poppat upp i samma kruka...Och stänglar med MÅNGA knoppar på. Ja, det är då ingen tvivel längre för min del att gödning inte har effekt på brudorkidéer. Jag har tänkt att fortsätta med gödning en g/mån fram till mars ung. Sedan får jag se hur resultatet blir i blomningarna hur jag kommer att fortsätta.
Ha det gott!