CITAT (Tesa @ 14-04-2004, 22:45)
..alltså det här med "bränning"... jag har då för mig att det är microlivet som sätter fart på förmultningen och därmed ökar aktiviteten(och därmed temperaturen) och det är därför det "bränner"...sen dör ogräsfrön och snigelägg och så när temperaturen blir tillräckligt hög...dvs uppemot 70 grader när det är riktigt fart....
Det räcker med syre och fuktigt material för att få igång en förbränning....efter 2 dagar så ryker det ur fuktigt pressat hö....
Jag skulle nog fortfarande vilja säga att det är två saker.
Kemi startar bränningen. Det kan vara kväve, kalk tillammans med vatten och syre. Bränningen dödar mycket aktivitet i jorden. Bland annat den oönskade.
Microlivet återvänder med maskarna och gör jorden levande igen.
Visst räcker det med syre och vanligt gräsklipp. Men det är kvävet som startar förbränningen tillsammans med vatten och luft.
Om man jämför med människan som gjorde en kompostbyrå med nätbotten i lådorna, så hade hon det färskaste materialet i lådan högst upp.
Sedan flyttade hon ner efter hand. I lådan längst ner var den färdigbunna komosten som hade svalnat. Där gjorde maskarna sitt återtåg. de klättrade sedan till nästa låda när den svalnat.