Nu är detta min första säsong med växthus så jag har inte mycket att jämföra med, och jag är lite av en novis i odlingssammanhang i största allmänhet.
Mina röda körsbärstomater var mycket lyckade. Goda som godis! Gula pärontomater väldigt snygga, men inte särskilt goda om man inte råkar plocka dem i exakt rätt minut. Paprika, har fått en hel del, aldrig nånsin odlat såna förut, men några är gula, andra röda och många gröna. Gott. Äppelgurka sådde jag mest på skoj eftersom jag inte hade en aning om vad det kunde bli, kul inslag och lagom mycket gurka för mig. Salladen har vuxit som ogräs. Morötter sådde jag alldeles för få. Barnsligt goda. Rödlöken var en besvikelse. Lika ynkligt små vid skörd som när jag satte dem. Ruccolan blev ett ogräs, fick rensa bort allt nrä det försökte konkurrera ut mina morötter.
Har dessutom för första gången drivit upp både tomater och paprikor från frö. Jag hade varit glad bara jag fick en frukt på varje.
Man lär av sina misstag. Till våren kommer mitt nya morotsland vara klart och då blir det mer plats i växthuset till annat. Hoppas på ett bra växtår 2009!
|