CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2008, 23:06)

.......
Jag förstår överhuvudtaget inte att man kan försvara att släppa lös icke inhemska rovdjur som dödar fridlysta vilda djur på ett mycket obehagligt sätt. Ingen skulle acceptera att hundägare släppte ut sina hundar för att riva rådjur, inte ens under jakttid. Det är ju hundarnas naturliga instinkt att riva diverse djur. Varför ska man då acceptera att katter släpps lösa och springer omkring och dödar fridlysta fåglar tom under deras häckningstid. Katter är trevliga djur
.............
MVH
Jan Lindgren
För en gångs skull håller jag med dig till 100 %. Jag har själv haft flera katter, jag älskar katter, men samtidigt älskar jag naturen. Jag väljer av den anledningen att inte ha katt, det finns redan så många katter i området som dödar fridlysta och icke fridlysta vilda djur. Ok, om det vore en och annan katt som jagar i området så de vilda djuren har en chans, exv marklevande fåglar, men det blir för många för att naturen ska klara av det, det blir obalans mellan rovdjur och bytesdjur.
Jag tror vårat husdjur katten är en stark orsak till varför så många fågelarter har minskat i antal, även andra smågnagare. Min ena katt tog ekorrar också, den andra plågade grodor till döds
Redigerat av MimmiH: 03-09-2008, 21:32