Här i Stockholms innerskärgård med omnejd var det snustorrt i över tre veckor i juli. Också juni var torr. Jag fick själv några träd som dukade under, ett stort päronträd som haft ett antal andra problem också bland annat. Men å andra sidan fick jag bra tillväxt och fart på dem som jag hann vattna - de gillade värmen, den gassande solen och mina monsunvattningar...
I stort sett måste man alltid med unga träd stödvattna de första tre åren om man vill få fart på dem. Det blir en enorm skillnad på tillväxten beroende på hur man vattnar. Jag förvånas varje år över vad bevattning kan göra, trots att jag hållit på med träd ett bra tag.
Har ni med unga träd kollat årets tillväxt? Träden har slutat växa nu (de flesta för flera veckor sedan). Träd växer från grenarnas spets och ut, så yttersta spetsen är den yngsta. Längre in kommer junis tillväxt, och där den lilla ringen runt grenarna syns är gränsen mellan förra årets avslut och detta årets början på tillväxten (för många träd startar grentillväxten i juni i zon 2-4).
När man ser detta kan man jämföra, och inte sällan växer de träd (av samma art) som man vattnat mycket mer än de som stått där slangen eller minnet inte räckt!
--------------------
|