Just klotpilen/bollpilen är mindre benägen att täppa igen avloppsrör, men liksom med alla snabbväxande och därmed törstiga träd finns alltid risken. Det är dock inte helt rättvist att jämföra bollpilen med andra, storvuxna pilar. Med en storvuxen pil hade rådet varit självklart att omedelbart flytta träden.
Generellt är de flesta snabbväxande träd också törstiga. Är det torrt i markerna där de står kommer de att söka sig till fukten som bildas mellan rören och jorden, och sedan växa längs med röret. Där det finns en skarv kommer rötterna, som är mycket tunna i spetsarna, att söka sig en väg in. Generellt gäller att i stort sett alla avloppsledningar som har skarvar är möjliga för trädrötter att förr eller senare tränga sig in i.
Men om dina bollpilar kommer att göra det och om det i sådana fall kommer att ske inom fem eller tjugofem år beror på så många faktorer att jag inte ens vågar mig på en gissning. Personligen skulle jag, på min egen tomt, ta risken om jag gillade träden. Uppstår problem kan man renskära i rör (maskin går in på ett ställe och rotbeskär i rören) även om det inte är en helt billig historia. Men det finns mycket annat som är dyrt här i världen också! ;-)
--------------------
|