CITAT (Miro @ 04-09-2008, 09:34)

Anic: Tack för upplysningarna.

Jag är nog ändå lite fundersam över hur det påverkar hormoner och utveckling

, men har man inte sett ngt så har man inte... Det där med lidandet köper jag inte heller. Kan de som säger så verkligen haft en löpande hona hemma? Då måste de väl veta att det också är stressande, en del äter ju knappt... För att inte tala om att så många blir sjuka om de får ha livmodern kvar hela livet...
Nja jag vet inte om jag skulle vilja chansa på en alltför ung katt faktiskt, om det inte fanns speciellea skäl till det.
Min egen katt är ju nästan vuxen, vi förväntar oss löp precis vilken dag som helst så där tror jag inte man får så himla stor hormonpåverkan (alltså, nu spånar jag i vad jag tror och gissar) en ung katt skulle jag kunna föreställa mig att den aldrig blir riktigt vuxen, men jag kan mycket väl ha fel.
Hur som helst så tror jag ju att kastrering är det bästa i längden om man inte tänker avla. Både katten och hennes människor får ju en betydligt lugnare och trevligare tillvaro och slipper massa infektioner och sjukdomar.
CITAT (Anic @ 04-09-2008, 10:01)

En i min omgivning vägrade kastera sin hankatt, jag försökte övertala dem och drog alla argument, slipper kissande, blir mer harmonisk, katter njuter inte av parning osv... Men inget funkade, fick tillsvar katter måste få ha sin sexualitet, jag skulle inte vilja att någon tog mina kulor osv.
Nu har kattern börjat kiss inne, det var ju igentligen bara en tidsfråga, så de har nu kasterat honom. Suck säger jag bara, även om han nu har kasterats kan ovanan ligga kvar och det hade varit bättre de lyssnade från början. Vissa måste tydligen lära sig av sina misstag.
Ja, i det fallet är det ju ofta redan kört. Och skaffar de en annan katt sen så är ju risken att den märker på samma ställen.