CITAT (Platinum @ 05-09-2008, 17:32)

Henriks idag kan du få körkort genom AF om du är garanterad tjänst inom avdelning kortet avser, dvs har anställningsbevis i handen innan du ansöker typ. I min region kan man annars endast få truckkort om man motiverar riktigt bra eftersom det är sug på truckförare.
Själv hade jag inte tackat nej till vanligt körkort eftersom jag kunnat söka 75% mer jobb inom mitt närområde (läs 20 mil åt vardera håll), men det är inte skäl nog eftersom man hellre ska flytta.
Det var i princip det jag hade, och jag körde också lastbil ett tag, så isåfall är det ingen större skillnad nu mot då. Dock var det personliga kontakter och stormen Gudrun som gjorde att jag fick det jobbet - Åkeriet
köpte en timmerbil extra, dels för att det givetvis fanns oändligt mycket att göra efter stormen, dels för att ägaren är en bekant till familjen, och jag "tjatat" mig in.
Jag visste redan från början att det bara gällde tillsvidare, och jag fortsatte att söka jobb som jag var utbildad till. När jag äntligen fick tag i ett jobb jsg ville ha, såldes bilen igen.
Det jag menar är att personliga kontakter tyvärr är mycket viktigare än den hjälp AF kan ge.
CITAT (Ophelia @ 05-09-2008, 17:39)

Går inte att samåka då?
Henrik: Ja det var väl snålt att "bara" få ett BE-CE-körkort!! Det är ju märkligt att inte få mer.

Nu är jag inte riktigt med på vad du vill ha sagt? Jag har inte sagt att arbetsförmedlingen var snål, jag sa att det inte är deras förtjänst att jag idag har ett jobb.
Jag fick den hjälp jag ville ha och behövde, varken mer eller mindre.