CITAT (Harvey @ 09-09-2008, 13:55)

Ok, hursomhelst, jag tycker att det kan vara intressant att känna igen dom giftigaste oxå. Ni kan ju berätta om era favoritmatsvampar, själv plockar jag; gul kantarell, trattkantarell, citronslemskivling, smörsopp, stensopp, någon enstaka gång björk o aspsopp, champinjon, någon gång honungsskivling, o om jag har tur o hittar, vilket har hänt kanske en gång i mitt liv, stolt fjällskivling. Jo, taggsvamp o fårtickor om jag är desperat. Säkert fler som jag inte kommer på. Vad missar jag för godingar i skogen som jag inte kan?
Du missar ju mycket redan genom att inte skilja på arterna.
Det finns många arter av champinkoner och det inns både giftiga arter och andra som man inte bör äta.
Bland taggsvamparna, är det ju bara några få man brukar äta, få brukar äta fjällig taggsvamp resp. mottaggsvamp men även om de smakar annorlunda så har de helt klart ett matvärde.
Det finns många soppar som är goda, inte minst den smakrika sandsoppen.
Om du plockar trattkantarell så är det konstigt att du inte plockar svart trumpetsvamp resp. rödgul. trumpetsvamp.
Riskor och kremlor tillhör de allra lättaste att lära sig, riskorna är ju dessutom oftast inte insektsangripna. Bland riskorna finns det bara ett par man bör undvika, Svartriska resp. lakritsriska.