CITAT (sagani @ 09-09-2008, 20:39)

Hej!!!
Ville bara höra med er som planterar era änglar i ren kogödsel. Hur vintervilar ni dem? Planterar ni om dem då, eller?
Men som sagt, hur vinterförvarar ni?!?!?!
Ingen omplatering inför vintern, då "väcker man dom".
Jag planterar mina "nya" trumpeter i en kruka av plast som jag har skurit stora hål i, hålen är till för att rötterna ska kunna växa, den planterar jag sedan i en större kruka eller direkt i så bädden på våren, när risk för frost är över. Via mina nya trädgårdsvänner på odla.se har jag nu lärt mig att dom ska plateras i kogötsel till våren, och inte i vanlig jord.
Fördelen med att plantera i en mindre kruka med hål i, är att till hösten då det är dax att ta in dom för vinterförvaring är att man kan skära ut den lilla krukan ur den stora så det inte tar så stor plats. och kan ställa krukan i en hink.
Om du får plats med plantan i vinterförvaringen klipp inget, då kan den livnära sig av sig själv under vintern, den tappar bladen och torkar i topparna, vattna en gång i månaden ca. under vintern vill dom ha 5-10 grader varmt (jag har en vinter glömt vattna en ängel i 4 månader, den överlevde!) till våren klipper du ner den, planterar med den "lilla" krukan med hål i, i en större kruka med Kogötsel... Allt du klipper bort som är grönt, kan du sätta ner direkt i jord gör ca 15 cm bitar, dom rotar sig och blir nya goa änglar

//Mari