Oj, oj, jag har massor med synpunkter på Änglatrumpeter, men vart ska jag börja?
Jo, jag kan börja med att tipsa er om att söka på gamla trådar om Änglatrumpeter, för det finns massor och dessutom en mängd
helt fantastiska bilder

( observera att jag
inte tycker att det skulle vara något som helst fel med den här, jag älskar änglar så det får finnas hur många trådar som helst vad mig beträffar

)
Om jag skulle börja från början...........i januari eller så
Jan...........Lyfter upp ur gamla krukan, tar en förskärare och skär av en massssa rötter! Planterar om i kossa-på-påse och börjar vattna regelbundet
Feb/Mars.........börjar ge extranäring i form av blåkorn eller biobact
April/Maj...........tar ut dem och ställer dem i lä så fort det går och täcker med fiberduk ( flera lager )
Hela sommaren............ger dem gräsklipp och ev extranäring ( ev så gräver jag ner några i nån rabatt )
Sept och framåt........håller koll på temperaturen för ev täckning
Skulle de få löss tar jag högtryckstvätten och sprutar dem med såp-sprit-lösning ( jodå, så sannt som det är sagt )
Tar in dem gör jag när jag inser att det inte är någon idé att ha dem ute längre. Jag har gjort bort mig ett par ggr nu ( vad det gäller frost och kyla ) och var efter tio år med Änglar på väg att ge upp, men nu känner jag att lusten är på väg tillbaka.
Min erfarenhet är att Änglarna inte vill ha någon som helst frost. De överlever, men tycker inte om det.
Jag är så himla knäpp att jag vill ha mina Änglar blommande hela sommaren och har de fått sig en frostknäpp på senhösten eller våren så försenar det blomningen avsevärt. Det har jag tyvärr lärt av erfarenhet. Andra har helt andra erfarenheter som jag har svårt att ta till mig.
Jag klipper aldrig mina Änglar under ett V. Över ett V kan jag klippa eller toppa, men aldrig ta bort V:et.
Ex på ett V:
100_2053_1.JPG ( 90.25k )
Antal nedladdningar: 36Vill jag ha ett träd så tar jag bort alla blad som växer på stammen. Vill jag ha en buske så tar jag inte bort några blad alls.
Att ta bort blad för att påskynda blomning tror jag inte på.
Att en Ängel kan få för mycket näring tror jag inte heller på. Änglar älskar att käka!
En Ängel kan "aldrig" få för stor kruka! Däremot alldeles för liten!
Bara ett par bildexemplar på hur de kan se ut ( tyvärr är bildkvaliten urusel på åtminstonde den "uppstammade", men, men....)
"Buske".....planterad i rabatten
100_1916_1.JPG ( 88.65k )
Antal nedladdningar: 43"Uppstammad"....i kruka ( 2008 års besvikelse

, men jag är glad att den alls lever )
2008_09_10_003_ODLA.JPG ( 260.02k )
Antal nedladdningar: 33Vad kan man säga mer om Änglarna? Mer än att de är underbara, doftar helt fantastiskt och finns in en mängd färger 
.......ja, jag vet inte
För er som vill se mera änglar! Kika här!!!!!!.............så kan vi snacka färger sen
http://www.kwekerijgommer.com/ Glömde: Jag satte frö i februari ett år och den blommade förs hösten året därpå ( mycket lättare med sticklingar tycker jag )
Redigerat av Gillan: 10-09-2008, 06:49
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!