Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> 5 Giftigaste svamparna?
          Harvey
          Inlägg 09-09-2008, 10:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Hörde på radion ett program om svampplockning, istället för att lära sig vissa ätliga svampar, så skulle man lära sig att känna igen de 5 giftigaste, för det var ungefär så få som finns som är riktigt dödliga. Kan någon ge mig namn på dessa 5 giftiga så att jag kan lära mig?

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Harvey
          Inlägg 09-09-2008, 17:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Nu har jag just kommit hem efter en skogstur med barnen. Två korgar gula kantareller, en kasse trattisar. Faktum är att jag sällan plockar trattkantareller, tycker inte att dom är så värst goda, men min pappa är här från england o ville ha med sig torkade, nu försöker jag snabbtorka dom i ugnen på 75 grader. Dom vanliga förväller jag o fryser bara.
          Har nu googlat runt på trumpetsvampar och riskor. Riskor finns ju mängder av i skogen, men hur goda är dom egentligen? Dom ju inte så smarriga ut. Hur fasen jag skall se skillnad mellan gul/röd trumpetsvamp o trattisar fattar jag inte, trumpeterna ser ju lite mer missformade ut, men annars då? Och svarta har jag nog aldrig sett, sandsopp däremot tycker jag mig ha sett, tror ibland att det är en smörsopp tills jag tittar närmare, skall plocka den nästa gång.

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 09-09-2008, 18:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Harvey @ 09-09-2008, 18:20) *
          Nu har jag just kommit hem efter en skogstur med barnen. Två korgar gula kantareller, en kasse trattisar. Faktum är att jag sällan plockar trattkantareller, tycker inte att dom är så värst goda, men min pappa är här från england o ville ha med sig torkade, nu försöker jag snabbtorka dom i ugnen på 75 grader. Dom vanliga förväller jag o fryser bara.
          Har nu googlat runt på trumpetsvampar och riskor. Riskor finns ju mängder av i skogen, men hur goda är dom egentligen? Dom ju inte så smarriga ut. Hur fasen jag skall se skillnad mellan gul/röd trumpetsvamp o trattisar fattar jag inte, trumpeterna ser ju lite mer missformade ut, men annars då? Och svarta har jag nog aldrig sett, sandsopp däremot tycker jag mig ha sett, tror ibland att det är en smörsopp tills jag tittar närmare, skall plocka den nästa gång.

Brandgul trumpetsvamp har starkt lysande orange fot. Den är inte lika vanlig som trumpetsvamp och den växer oftast för sig själv. Svart trumpetsvamp förstår jag att du aldrig har sett - inte lika vanlig och jädrigt svår att se (tycker jag).

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          KURT
          Inlägg 10-09-2008, 06:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Chamomille @ 09-09-2008, 18:30) *
          Brandgul trumpetsvamp har starkt lysande orange fot. Den är inte lika vanlig som trumpetsvamp och den växer oftast för sig själv. Svart trumpetsvamp förstår jag att du aldrig har sett - inte lika vanlig och jädrigt svår att se (tycker jag).

rödgul trumpetsvamp har rödgul-rosa fot, och den växer där det är fuktigt. Den är alltså mycket roligare att plocka än trattkantareller, man behöver inte gå och stirra ner i marken hela tiden. Utan man kan gå ganska fort genom skogen tills man kommer till ett riktigt fuktigt ställe, gärna i kanten på ett träsk. Där får man sedan leta mycket noga, och de brukar växa i stora mattor med väldiga mängder på samma ställe.

Man blandar vanligtvis i hop sandsoppen (kryddsvamp) med örsopp (dåligt matvärde).

Redigerat av KURT: 10-09-2008, 06:11

Citera
          Chamomille
          Inlägg 10-09-2008, 13:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (KURT @ 10-09-2008, 07:09) *
          rödgul trumpetsvamp har rödgul-rosa fot, och den växer där det är fuktigt. Den är alltså mycket roligare att plocka än trattkantareller, man behöver inte gå och stirra ner i marken hela tiden. Utan man kan gå ganska fort genom skogen tills man kommer till ett riktigt fuktigt ställe, gärna i kanten på ett träsk. Där får man sedan leta mycket noga, och de brukar växa i stora mattor med väldiga mängder på samma ställe.

Leta noga vete 17 om man behöver göra. Dom lyser ju all världens väg där dom står med alla sina fötter.
          Brandgul eller rödgul. Det beror på vilken bok man ska tro på.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Harvey   5 Giftigaste svamparna?   09-09-2008, 10:40
          Hans i Värmland   Jag vet inte vad du har lyssnat på, men det låter ...   09-09-2008, 10:51
          Anki på Öland   Enl Svampguiden är det vit flugsvamp, lömsk flugs...   09-09-2008, 10:54
          Pia L   Enligt listorna så skulle jag klassa dom här som g...   09-09-2008, 10:54
          Harvey   Om jag hade varit smart och sökt på nätet innan ja...   09-09-2008, 11:06
          KURT   Man kan ju mycket lätt lära sig 100 st matsvampar ...   09-09-2008, 11:51
          *Stintan*   Det verkar en farlig väg att gå om det räcker med ...   09-09-2008, 13:36
          Harvey   Ok, hursomhelst, jag tycker att det kan vara intre...   09-09-2008, 13:55
          Chamomille   Ok, hursomhelst, jag tycker att det kan vara intre...   09-09-2008, 14:32
          KURT   Ok, hursomhelst, jag tycker att det kan vara intre...   09-09-2008, 15:08
          *Stintan*   Egentligen är det konstigt att den heter rödgul tr...   10-09-2008, 15:09
          Chamomille   Egentligen är det konstigt att den heter rödgul tr...   10-09-2008, 15:15
          Chamomille   Så här ser dom ut (bilder från svampguiden.com) B...   10-09-2008, 15:25
          Harvey   Ja, men sådär ser väl trattisarna ut oxå, eller va...   10-09-2008, 17:26
          Chamomille   Ja, men sådär ser väl trattisarna ut oxå, eller va...   10-09-2008, 17:37
          Magdis   Vad är detta för svampar? Giftiga eller ej? Svamp ...   11-09-2008, 08:42
          KURT   Små svampar i gräsmattan skall man vara försiktig ...   11-09-2008, 08:47
          Magdis   Små svampar i gräsmattan skall man vara försiktig ...   11-09-2008, 11:29
          Huggorm   Har du nån aning om vad det kan vara för svampar j...   13-09-2008, 12:45
          *Stintan*   Tror att dom mindre också är en sorts bläcksvamp.   13-09-2008, 14:25

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 14:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon