CITAT (Harvey @ 09-09-2008, 18:20)

Nu har jag just kommit hem efter en skogstur med barnen. Två korgar gula kantareller, en kasse trattisar. Faktum är att jag sällan plockar trattkantareller, tycker inte att dom är så värst goda, men min pappa är här från england o ville ha med sig torkade, nu försöker jag snabbtorka dom i ugnen på 75 grader. Dom vanliga förväller jag o fryser bara.
Har nu googlat runt på trumpetsvampar och riskor. Riskor finns ju mängder av i skogen, men hur goda är dom egentligen? Dom ju inte så smarriga ut. Hur fasen jag skall se skillnad mellan gul/röd trumpetsvamp o trattisar fattar jag inte, trumpeterna ser ju lite mer missformade ut, men annars då? Och svarta har jag nog aldrig sett, sandsopp däremot tycker jag mig ha sett, tror ibland att det är en smörsopp tills jag tittar närmare, skall plocka den nästa gång.
Brandgul trumpetsvamp har starkt lysande orange fot. Den är inte lika vanlig som trumpetsvamp och den växer oftast för sig själv. Svart trumpetsvamp förstår jag att du aldrig har sett - inte lika vanlig och jädrigt svår att se (tycker jag).