Håller absolut med, Anders. Vilda fruktträd och fruktbuskar tas ned helt i onödan!
Just längs tunnelbanespåren i Stockholm växer en hel del vildapel. Antagligen kommer de från skrott som folk slängt från perrongerna eller från tågen. I Ropstens fula tunnelbestation finns en ca 30-årig stor frösådd som dignar av blom och äpplen. Fåglarna samlas i det och överröstar till och med motorvägen som går nedanför.
Jag sköter en självsådd här på ön som ger mängder av helt oätbar, torr frukt. Fåglarna äter upp hela äpplena i detta träd, till skillnad från de andra som de pickar ett eller ett par hål i. Läkförmågan på det trädet är fantastisk - grenkragarna sträcker sig flera centimeter ut på varje liten avbruten gren. Dessutom blommar det rikt varje år till skillnad från många andra fruktträd i närheten. Vildaplar är ofta mycket starka träd!
Det finns en hel del vildaplar som ger sura äpplen också. Dessa är mycket godare att göra marmelad på än de söta frukterna. Jag brukar spetsa mitt äppelmos med några vildäpplen så att de får en lite syrlig smak trots allt socker man häller i moset.
Vildaplar och andra vilda fruktträd borde man plantera i stadsmiljöer i mycket högre grad än man gör idag!
--------------------
|