CITAT (Jerry D. @ 13-04-2004, 12:39)
Jag har en fråga angående mask i komposten. I detta fall är masken av oönskad sort, och det formligen kryllar av dem. Cirka 20 millimeter långa och 1 millimeter "tjocka" är de, och färgen är vit. Jag misstänker att de har kommit från katten och att det är springmask det är frågan om, även om jag inte tömmer kattlådan i komposten. Masken kan istället ha kommit med kattens matrester till komposten om t.ex. katten har "tappat" den direkt i eller i närheten av matskålen. Går dessa att "utrota" direkt i komposten, och i så fall utan att göra detsamma med de önskade kompost-maskarna som finns där? Eller, hur gör jag bäst för att komma till rätta med saken?
Jerry
Nu har jag läst på lite om maskar- det du har i komposten är troligen Enkytréer -vitmaskar....

(vad jag kan...)
Citerar min bok;
..är smala....nästan genomskinliga ringmaskar...0,5-4 cm långa....tål inte uttorkning...därför vanligast vår och höst... lever av döda växtdelar,svamphyfer och annat organiskt material.....Lever i fuktig jord, särskilt i kompostjord......Kan finnas...200 000 per m2....
Är det dom så gör dom bara nytta i komposten.....