Hej!
Vad det gäller snigelmedel, (snigelfritt, snigelgift, snigeleffekt och andra produktnamn för samma sak) så är ett vanligt fel att man "häller" ut en himla massa snigelmedel. Det blir inte effektivt utan bara dyrt. Sprid en mindre mängd snigelmedel på många olika platser och varje kväll/dag.
I min trädgård har jag fångat ett antal mördarsniglar i konstruktioner som de inte kan ta sig ut ur (snigelstaket hanover och snigelstopp barriär). Jag har sedan testat med att mata mördarsniglarna med bland annat snigelmedel för att se vilken effekt det får.
Sniglarna äter snigelmedel (2-3korn) sen vill de ha annat att äta och det tar runt 3 dagar innan de dör.
Men det tråkiga är att mördarsniglarna är helt ointresserade av snigelmedel som legat 2-3dagar på den fuktiga marken. Så sprid snigelmedel med måtta.
Jag har hittat en del andra intressanta ämnen som gör livet surt för sniglarna men det får jag återkomma om senare när alla tester är klara och verifierade, jag skall försöka komma ihåg att lägga in en text här men om jag inte minns så kolla på min blogg på
Ljuvahem.