Ja....
Oj oj oj... Om ni bara visste hur glad jag blir för era svar och för att ni tog er tid... Aqvakul, Flower och ett speciellt tack till Red Top för det utförliga svaret med bilder och allt... Tänk så vänliga människor det finns.
Jag har tänkt på den här växten så många, många gånger. Mormor och morfar hade dem både i vardagsrummet, sovrummet och t om köket har jag för mig.

Jag har sökt tidigare på "läkarväxt" då jag någonstans mindes något kring tal kring dr och medicin kring denna växt - men aldrig hittat den.
-Nu glömmer jag det aldrig i alla fall.
Tänk vad märkligt att en liten växt kan stanna kvar så i ens minne. En växt jag inte ens visste blommade!

Det har jag faktiskt inga minnen av. Men varje gång jag tänker på Dr Westerlund (rosengeranium) så fylls jag av en känsla av trygghet och hemtrevnad i all enkelhet.
Så märkligt att det tycks gå mode i alla slags växter. Är det någon som vet ifall Dr Westerlund var extra populär på 70-talet och liknande..?

Tyckte jag såg såna lite överallt då.

Idag tycks de vara utrotade ur hemmen, förutom de som har dem för att de verkligen tycker om dem förstås!
Oavsett mode eller ej så måste jag försöka finna en butik som säljer dessa idag. Kanske finns det inte. Funderar nästan på om det kanske finns någon jag skulle kunna få skicka porton till och kanske få ett litet skott tillbaka från någons dr Westerlund?

haha

Åh vad glad jag blev... Vet någon om denna växt är vanligt förekommande i handeln (har aldrig sett den) eller om de är mera svåra att finna just detta årtionde (modeväxlingarna)?
Återigen... Ett stort och hjärtligt tack för svaren till denna fråga och växt jag tänkt på såå länge. Äntligen fick jag svar. Som bomull runt hjärtat.
Sonny