Hej!
Ja; idag var det verkligen synd att man inte bodde i Sthlm; då hade jag kilat över bums å hämtat ett skott.
Visste inte ens att det var/är en sort av Pelargon - men det gör ju faktiskt det hela bättre för jag har inte de grönaste av fingrar - ännu.

Nej, jag har märkt detta de gånger jag varit runt på olika trädgårdsmarknader och handlat balkongväxter på våren; alla möjliga Pelargonsorter - men just denna saknas i sortimenten av någon anledning. Kanske beror det på att den inte blommar lika kraftfullt - men å andra sidan; funkar ju inomhus och året om. Men det kanske gör det ännu mindre lönsamt för handeln att sälja dem alls. Inte undra på att man aldrig ser dem nu för tiden.
Hur som helst så har jag läst allt kring sorten (och den du bifogade på bilderna Red Top, det är precis den sorten det skall vara). Tittade och såg att det (tack och lov) också verkar vara den mest vanliga förekommande sorten också. Små, lite "taggiga" blad till utseendet. Tycks även kunna bli ganska så buskig och hög också även om jag inte har några direkta minnen av just det... har för mig att de blev sådär 50-60 cm höga.
Synd att inte handeln säljer dem mera frekvent, är ju t ex en perfekt "kontorsväxt". Inte speciellt krävande, tycks växa så det knakar och allmänt luftrenande. Bladfärg åt det lite ljusare och mera friskt gröna hållet också. Lite synd faktiskt.
Jag har ingen koll alls på om det ö.h taget går att skicka några sticklingar t ex inplastade..? Växter behöver ju både syre och fukt? Men annars är det bara att säga till, så mailar jag min adress. Självklart returnerar jag utlägg för porto osv - skall självklart inte behöva kosta någon annan någonting för att jag har fått denna växten på hjärnan!

.
Troligtvis är det bästa att ta ett par så färska skott som möjligt, så jag skall höra med någon välsorterad blomsteraffär (tycker även att de blir mer och mer sällsynta) och be dem ta in ett fint litet exemplar.
Borde ju funka nu på hösten, även om det kanske är lite ovanligt med Pelargon då.
Jag lär återkomma i ämnet igen!
Stort tack till er allihopa för hjälpen!!
Sonny