Jag är i det närmaste klar med vinterisoleringen av växthuset. De takrutor som inte är öppningsbara täckte jag med bubbelplast (20:-/m2 Classicum) Därefter spände jag trådar i höjd med ståndfönstren ca 2 meter upp och klädde detta med bubbelplast liksom sidorna. Tack för tipset att vid skjutdörren använda kardborrband, kanonbra lösning. Hela växthuset är inplastat med nersänkt tak. Nu är det endast 29 m3 att värma upp.
Tidigare har jag använt växthuset som vinterförvaringsplats åt bl.a. hamoken (det kan jag inte stava till) Nu får själva sittdelen bli bänk i växthuset åt övervintrade växter. Fortfarande växer gurka och paprika. Undrar just om de kan växa hela vinter under en 400W högtrycksnatriumlampa med så där en 15 grader i växthuset.
Nu skall jag så de kålfröer, som jag skulle sått utomhus i slutet av augusti, men det får bli i växthuset.
Oj vad spännande det skall bli att ha huset uppvärmt. Två saker att se fram emot. Vad kan jag odla för ätbart och vad kommer dessa att kosta mig.
På ett sätt riktigt längtar jag efter vintern, men endast när jag är inne i växthuset.
Redigerat av uno: 12-09-2008, 08:11
--------------------
unozon1-2
|