Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har ni sett en sån här?
          evaisa
          Inlägg 11-09-2008, 16:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Bifogad fil  ID_please_004.JPG ( 914.21k ) Antal nedladdningar: 42

Jag hittade denna idag i Göteborg. Är det någon som sett denna någon annanstans? Det är en Sansevieria av okänt slag.

Det skulle vara häftigt ifall den fanns hos några av de stora blomkedjorna!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          evaisa
          Inlägg 14-09-2008, 10:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Ingen av er som tittat har tydligen sett denna i nån butik. Synd för det hade varit jättekul om den funnits på fler ställen. Jag hittade och köpte den i Göteborgs Botaniska trädgård, där visste dom inte om det var deras egen eller om en var inköpt.

Den heter sansevieria sp 'Ed Eby'. Tidigare känd som Sansevieria Patens.

Den är riktigt söt o fräck, och inte så stor - ännu.

Namnbytet beror på att patens är namn på en vild planta insamlad i början av 1900-talet, den planta vi ser odlad skiljer sig så mycket från hur den vilda beskrivits att den odlade fått ett eget namn.

Annars har plantan en intressant historia. På 40-50 talet hade USA provodlingar i Florida där man odlade sansevieria - svärmorstungor - för att ha till fibrer - rep tror jag. När sedan nylonet kom lades dessa ned. En del av dessa plantor flyttades då till en odling i en vulkankrater på Hawai. Den föll i glömska eller växte igen. Många år senare återupptäcktes odlingen i Koko-kratern och de som överlevt var till stor del olika sorters sansevierior. Mannen bakom dettavar:Ed Eby.

Han hittade en planta han som han sedan förökade under namnet patens. Tydligen härstammar alla patensplantor från denna enda. Fast numera under namnet Ed Eby.

Oj, jag glömde tala om hur jag fick reda på allt detta. Jag tog en bild av plantan - som jag inte kunde känna igen- och skickade till ett gäng sansevieriasamlare. De kände så gott som genast igen den.

Historien om Provodlingarna och Kokokratern är välkända- kan hittas i böcker om sansevieria.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2025, 23:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon