Hej igen
Här kommer utlovad bild på solros "Zebulon" (Helianthus Annuus), som jag planterade i kruka. Bilden är från balkongen.
Jag var bortrest väldigt mycket den sommaren och fotot gör inte solrosorna rättvisa på något sätt (taget ur fel vinkel, inte rätt ljus osv). Fotot togs mot slutet av sommaren och blomningen, annars höll det på hela tiden, nya blommor hela tiden. Faktum är att det var dubbelt så många under ett par veckor - men jag bara knipsade av och gav bort... Växte så det knakade! :-)
Trots att de vuxit upp i en kruka, inte fick någon omvårdnad mera än ett par skvättar vatten per vecka, så tycker jag att resultetet blev bra förutsättningarna. Kruka, jord av medelkvalitét, lecakulor i jorden och i med skotten då de blivit en 3-4 cm höga. Går att sätta betydligt tätare än vad jag gjorde.
Som en stor vas, enkel att placera på trappan, altanen eller balkongen. Lyser i verkligheten som stora solar. Jag älskar dem, man slutar aldrig fascineras. Bra som present till någon man vill glädja med en stor sol! :-) Svarta solrosor har jag aldrig förstått vitsen med. Men... personlighet och smak är ju olika.
Sonny
Redigerat av Sonny: 14-09-2008, 21:31