CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2008, 10:48)

Jag vill först tacka för alla vänliga ord. Jag vet att jag ibland kommer med lite kontroversiella idéer mm men sån är jag, det är dock alltid raka rör.
Beträffande ekologisk odling så håller jag nog med Jan, det är ingen hållbar utväg. Det blir lägre avkastning och sämre produkter hur man än gör. Samtidigt så är det inte hållbart att bara satsa på kemikaliejordbruk. Problemet som jag ser det är polariseringen, det är antingen det ena eller det andra. Den bästa lösningen tror jag är att satsa så mycket det går på den ekologiska vägen men att inte vara rädd för att komplettera med konstgödning eller bekämpningsmedel när det behövs. Fast sånt accepterar inte dom renläriga.
Måste slänga in ett "jag håller med". En mix av konventionell och ekologisk odling måste bli det bästa. Det är ju inte heller bara "avdunsting" från mekanisk bearbetning som ger mer koldioxidutsläpp, den ekologiska bonden måste bearbeta (köra med traktor) flera gånger än den konventionella bonden. Konventionell bonde sår och göder samtidigt i vårbruket, ekologisk åker två gånger. När konventionell bonde sprutar en gång måste ekologisk ogäsharva 2 - 3 ggr. Dessutom blir det många gånger mer näringsläckage av naturgödsel än av konstgödsel. Näringspulor i krukorna räcker ju längre, eller hur! De släpper inte all näring på en gång...precis som böndernas konstgödsel.
Och nu såg jag att Jan skrev nästan samma sak den 31/8...
Sorry...
//Heda