Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frön från omogen tomat, Är de grobara tro?
          Kee
          Inlägg 08-09-2008, 18:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Hittade en nedfallen tomat från min tomatplanta idag som ännu inte hunnit mogna. De få tomater jag hittills kunna skörda har inte haft några frön i sig, men denna hade det. Jag pillade ut fröna där åtminstone somliga verkade vara i rätt storlek, men min fråga lyder som rubriken, kan man så dessa med god förhoppning om att det blir något, eller är det inget att spara på?

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Scout
          Inlägg 16-09-2008, 08:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Detta är förstås rena spekulationer:

Det som händer när tomatfrukten mognar är väl framför allt att fruktköttet (det i frukten som inte är frön) fylls med mer vätska, smakämnen och olika sockerarter som gör den åtråvärd för djur, och att frukten antar en färg som är bättre lämpad att locka till sig djur som vill äta fruktköttet och därmed sprida fröerna. Att den blöta gegget som sitter runt varje tomatfrö tror jag är till för att fröet ska överleva genom matsmältningskanalerna hos de djur som äter och sprider fröerna via sin avföring. Detta gegg är antagligen inte utveckat på en omogen frukt.

Fröerna bildades redan vid polinationen för ett antal veckor sen. Frågan är som Åsa skriver om fröerna innehåller lika mycket näring för grodden som et moget frö gör. Oavsett detta finns befruktade fröer som kan ge upphov till nya plantor, möjligt är väl i så fall att dessa har för lite näring. Alltså inte blir lika starka och växer lika kraftigt som de skulle om tomaten hunnit mogna ordentligt.

Om jag bara gissar, vilket jag gör nu, så skulle jag gissa på att frörna i frukten är OK fast frukten inte är helt klar. Kanske att plantorna blir lite klenare och kanske lite färre.

Men detta är endast mina spekulationer...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon